torsdag 3. mai 2012

Red velvet cake

Å herlige vår! Her har vi kommet til 3 mai og her snør det og er hvitt ute. Huff, hvor jeg gleder meg til vi endelig kommer godt i gang med våren. Men det er en god unnskyldning for å kose seg på kjøkkenet. Så dagens oppdrag blir å begynne på denne herligheten. Bilder kommer etterhvert som kaken blir ferdig.

Red velvet cake eller Rosa fløyelskake som kaken blir oversatt med her. Ser ut som en herlig kake fylt med herlig smak. Den er utrolig lekker med den fine, uvante rød/rosa fargen.
Jeg har ventet leeeeenge på den store anledningen til å bake denne kaken, men av flere årsaker har anledningen uteblitt. Men så kom anledningen jeg hadde ventet på! Konfirmasjon, men så ville de jeg skulle lage allergikake så min sønn kunne spise noe å. Hmm da tenkte jeg at jeg måtte lage 2;)

For så for meg at dette kunne bli litt vanskelig uten egg, glutenfri, melkefri osv. Så jeg bestemte meg for å lage en "vanlig" glutenfri først og så prøve den uten egg/glutenfri neste dag?? Får se hva jeg får tid til og om den første blir god:D

Denne oppskriften er hentet fra Tara smak nr.3 mai 2012




Red velvet cake




Du trenger:
125g mykt smør
1 ts vaniljeekstrakt
330g sukker
2 egg
225g hvetemel (Semper mix)
2 ss maisennamel (ble helt glemt av meg, men det gikk bra likevel.)
2 ss kakaopulver
2,5 dl skummetmelk (rismelk) rørt ut med 1 ss sitronsaft. (La stå 5 min)
1 ss rosa konditorfarge(Wilton, vanlig blir for lite farge. Ser at enkelte har i 6!! røde med konditorfarge)
1 ts hvit edikk
1 ts natron
50g kokos

Mascarponeglasur:
250g myk naturell kremost
160g melis, siktet
1 ts vaniljeekstrakt
250g mascarponeost
3 dl kremfløte, lett pisket

Slik gjør du det:
1 Sett ovnen på 180 grader(160grader med vifte). Smør to ca.22 cm runde former. Klipp til å dekk bunn og sider med bakepapir.
2.Miks smør, vaniljeekstrakt, sukker og egg luftig. Sikt inn mel og kakao, tilsett sitron melken rørt ut med konditorfarge. Bland godt.
3.HA edikk og natron i en kopp, la det bruse litt, og bland i deigen. Fordel deigen i to former.
4. Stek kakene i ca. 25 min. La dem avkjøles i formeni ca 10 min før de hvelves ut og avkjøles på rist. Pakk kake bunnene inn plastfolie, sett dem i fryseren i 40 min.
5. Glasur: Rør ost, mascarpone, sukker og vaniljeekstrakt glatt. Stivpisk fløten, og bland med ostekremen.
6. Del kakebunnene i to. Legg et av lagene på et serveringefat med skjæreflaten opp, og fordel ca 1/6 del av glasuren over. Gjenta tre ganger til, og fordel resten av glasuren oppå og rundtkaken. Dryss revet kokosnøtt over og server.

Da har jeg oppskriften så da er det bare å dra på kjøkkenet og finne frem hva jeg har og hva jeg må eventuelt ut og handle. Kremen har jeg ikke alt jeg trenger til, men tror nok jeg har det som skal til for kaken.





Da var første del unnagjort, men var litt vel ivrig i vispingen så dette blir en prøve kake:) Jaja da får vi spise litt før søndag å da:D
Nå blir det middag, før pyntinge tar til. Da ble den pyntet og halve kaken ble fortært, selv om den sank sammen litt til meg hadde det ikke gjort noe for den skal pyntes MYE med krem. Nydelig godt,men kan være greit å vite at det lønner seg å stoppe etter ett stykke... Ganske så powerful gitt:)


Litt smaking må til når mamma prøver ut kake:)




Og mamma's kjøkkenhjelper:) Og fotograf til det første bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)