tirsdag 7. mai 2013

Pavlova eller marengsbunn (uten egg, melk og gluten)

 

Her kommer bildet av den "frie" pavlova/marengsen jeg laget.
Nettopp hatt i oss halvparten, og må si vi er mette. Veldig fornøyd med resultatet. Og barna de var stor fornøyde, ikke alltid vi har dessert og i alle fall ikke på en tirsdag!! Men snart skal mamma'n bort en måned og da må man jo skjemme de litt bort før man drar, eller? Den er i alle fall enkel, billig og god. Lykke til!



 

Pavlova eller marengsbunn (helt uten egg, i tillegg gluten og melkefri)


Du trenger:
4 stk gelatinplater
1 dl vann
2,5 dl sukker

 


Slik gjør du:
 
Legg gelatinplatene i vann i 5 min.
Bland sukker og vann å la det koke opp til en tykk sukkerlake. Ca 5 min. 
Ta opp gelatinplatene og kryst dem.
Smelt gelatinen i den varme sukkerlaken. Visp det i miksmasteren til massen er blitt seig. Vispet ikke den like lenge som sist da jeg lagde pikekyss. Hva som ble best er jeg litt usikker på. Så her må man bare prøve seg frem på hva man liker best.

 Kle en stekeplate med bakepapir og ring opp hvor stor kaken skal være. Vær lur og snu papiret ellers blir det trykt over på "marengsen".
Ha massen over i en sprøytepose og begynn i midten og jobb deg utover. Den skal være litt høyde på den, men er massen for våt får du heller ikke til å få den særlig høy.
Stek marengsen ved 120-125 grader i 1,5 time. Slå av ovnen og la marengsene stå med ovnsdøren på gløtt til den kjennes tørr. Jeg lot min stå over natta.

Pynt med vispet krem melkefri soyabasert her), og kanskje litt vaniljekrem som jeg har brukt her. Uten melk, selvfølgelig.
(Jeg blandet en pose med kokt vaniljesaus pulver med halvparten av melken, hvor jeg brukte soyamelk.)
Et "Close-up" bilde. Som du ser danner det seg luft bobler i "marengsen". Når man skjærer i den knuses den litt, så du får ikke så fine stykker, men det gjør man da kanskje ikke med vanlig marengs heller.
 
 
 
 
Tips til neste gang??
 
Tips fra John Oliver, "Mamma kan du ikke ha litt sjokolade i neste gang?"
 
 
Ligner litt på makroner? Her med sjokoladekrem inni for å illustrere om det gikk.

 
Sånn ser den ut inni marengsen:)
 
God baking, klem fra Mona

5 kommentarer:

  1. Hei, her er frøken marengs uten egg som stadig mislykkes. Stekte en pavlova bunn, som så veldig fin ut, men den hever seg opp så det blir en ganske høy lomme med bare luft i. Blir også veldig porøs og umulig å fjerne fra bakepapiret uten at den knuses heeeelt! What to do?

    SvarSlett
  2. Hmm hørtes merkelig ut. Det virker som det blir luft i de, men vet at du banke brettet noen ganger på bordflaten for å se om det hjelper for å slippe ut luft. Vet det gjøres med blandt annet makroner. Eller hvis du ser luftbobler kan du stikke de med en nål? Det er muligens luftboblene som gjør at den heves. Som du ser på bildet ble ikke min mye høyere enn da jeg hadde på røra.

    Lot du den avkjøle helt før du flyttet den fra papiret? Min var lett å flytte fra papiret, så vet ikke hva som kan ha gjort at den satt så fast desverre:( Min var heller ikke særlig fin etter å ha skjært i den, men dekorativ før. Se oppskrift på Eton mess for bruk av misslykket marengs som er god på smak. ( Krem og jordbær blandet med marengs til en smashing god dessert). Skal prøve meg på no-egg varianten av marengs, men er nå bortreist i 4 uker så det blir dårlig baking frem til da:(

    SvarSlett
  3. Jeg prøvde denne oppskrifte å brukte sukrin i stedet for sukker. Ble berre en sukkerlake i formen når jeg skulle steke den, men den så helt fin ut før steking. Noen som har prøvd det?

    SvarSlett
  4. Har prøvd denne oppskriften med sukrin. Det gikk ikke. Ble bare en sukkerlake, selv om det så ut til å bli en fin kake når jeg satte den i ovnen :-(

    SvarSlett
  5. Tilsett
    180 gr peanøtter
    75 gr glutenfri " ritz "
    1 ts bakepulver
    100 grader I ca 40 min

    Så har du en snickerskake som er uten egg melk og gluten.
    Ikke for de som har nøtte eller peanøtt allergi.
    Smelt litt sjokolade og ha på mens bunnen er litt lunken

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)