søndag 15. april 2012

Boller uten egg,melk og gluten

Disse bollene er bassert på Toril's  boller fra bloggen snuddpaahodetblogg.no Jeg har bakt denne oppskriften mange ganger og har blitt veldig glad i oppskriften da den er kjempe fin!







Her  kommer oppskriften:
150 g smør (Blå soft)
5 dl melk (Rismelk)
1 pk fersk gjær (tørrgjær)
1 egg (erstattet med 1 ts bakepulver)
150g sukker
1/2 salt
2 ts kardemomme
800 g semper (husk white mix er med melk)
1ss fiberhusk

200 grader midt i ovnen i ca 10-15 min.

Smelt smøret og ha i melken. Varm opp til 37 grader. (Finger varmt) Ha så i gjær, fiberhusk, bakepulver og sukker.

La svelle i 5-10 min. Bland såå inn melet.

Has i kjøkkenmaskin la kjøre i 5 min med alle ingrediensene.

La deigen få hvile i 5 - 10 min. Så den setter seg. Form til 20 - 24 boller.

La heve i 10 - 30 min før du setter dem i ovnen på 200 grader i 10 - 15 min. (Litt etter ovn)

I dag laget jeg noen skoleboller også med melkefri vaniljekrem. Oppskrift på dette kommer.

6 kommentarer:

  1. kan man bruke toro glutenfrikakemiks/mel i stede for semper ? Min lille kan ikke ha melk eller hvetestivelse og det er det vel i semper ?

    Mvh Kine E K

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei toro kake miks går også fint, selv om semper er bedre. Bruker nå toro vi pga av at vi ikke skal ha melk. Semper har to typer som er uten melk.

      Slett
  2. Hei! Håper du leser dette selv om det er lenge siden du postet oppskriften :-) Jeg er litt på prøving og masse feiling med glutenfri bakst. Kan du si noe om hvilken toro miks du ville ha brukt til disse bollene - og hvilken sort rismelk bruker du? Vet det er forskjell på hvor tykke de ulike sortene rismelk blir... Har du noen erfaring med hva som er forskjellen på Toro Kakemix og Toro fin gl.fri melblanding?? Mvh Monika

    SvarSlett
  3. Hei Monika. Med gjærbakst bruker jeg toro lys melblandig, kakemiksen til kaker.kan ikke si jeg vet akkurat forskjellen, metil hvit saus, panering ol bruker jeg det jeg har. Anngående rismelk har jeg å brukt det vi har fått tak i. For å få litt ekstra farge kan eventuelt egg eller sukker vann pensles på før steking. Håper det var svar på dine spørsmål:) Ellers får du bar spørre igjen:))

    SvarSlett
  4. Hei, de bollene så nydelige ut! Jeg er litt ny i dette området og lurer litt på hva semper er og hvor kan man kjøpe det?

    På forhånd takk for hjelpen!

    Mvh Irena

    SvarSlett
    Svar
    1. Semper er et glutenfritt mel som er laget i Sverige. De selges i de fleste dagligvarer iNorge i allergihyllene deres. Søker du opp semper.se får du mere informasjon:)

      Mona

      Slett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)