søndag 15. april 2012

Glutenfrie hamburgerbrød



Hamburgerbrød
















Ingredienser:
  • 50 g gjær
  • 5 dl melk (Rismelk)
  • 50 g fingervarmt smør (blå soft)
  • 2 ss Fiber Husk
  • 1 ts salt
  • 10 - 12 dl semper (ca 600 g) 


ca 16 stk
Sånn gjør du:
  1. Ha gjær i bollen

  1. Varm melk og smør fingervarmt, 37º. Rør til gjæren har løst seg opp.
  2. Bland i fiberhusk. Rør om og la det svelle i 10 minutter. Tillsett salt og det mesta av melmixen. Spar litt til utbakingen. Arbeide deigen godt i maskin i ca 5 minutter.
  3. La deigen heve dekt over i bollen i ca 30 minutter.
  4. Ta opp deigen på arbetsbenken og kna godt. Form deigen til en lengde og lag 16 like store biter. Rull jevne flate boller.
  5. Legg dem på bakepapirskledd plate og gjør dem flate. Legg over kjøkkenhåndduk og lå heve ca 30 minutter.
  6. Sett ovnen på 250º.
  7. Pensle med vann og strø på sesamfrø.
  8. Stek midt i ovnen på 10-12 minutter. (10 min ble litt godt stekt til meg, neste fikk bare 9 min:))
  9. La hamburgerbrødet hvile seg under kjøkkenhånduken på rist.






Oppskrift hentet fra:
http://se.finax.com/recipe/hamburgerbrod/
Da er vi i gang med hevingen og er meget spente på morgen dagens middag. Må jo prøve brødene etter de er ferdige i kveld også tenker jeg:) Bilder kommer etterhvert når jeg er ferdig:)) De ble kjempe gode, spent på om de holder seg like gode til i morgen.

Bon appetitt:)



3 kommentarer:

  1. Tusen takk for mange supre, glutenfrie tips! Må ut å shoppe nå så jeg kan ha bakedag i morgen.
    Tror du det går an å bruke tørrgjær i denne oppskriften?
    Hilsen Hilja fra livsgleder.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hilja:) Her bruker jeg nesten alltid tørrgjær, så det går super fint:))

      Slett
  2. Disse var kjempegode! Takk :-)

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)