tirsdag 23. august 2011

Forvelling av kantareller

Så var høsten kommet i skogen og det bugner av alt for ganen vår. Men jeg har aldri vært den som har kikket etter kantareller. Da datteren til nabo'n og mannen gikk tur bak huset vårt kom de tilbake etter ca 30 min med en matpose full av sopp. Hmmm tenkte jeg da, kanskje jeg skulle prøve? Jeg spurte om de ville selge meg noen, men glemte det helt før jeg tuslet hjemover. Like etterpå ringte de på døra og lurte på om jeg fortsatt ville ha noen. Jeg har så vidt smakt det før og etter en rask innføring i rensking og forvelling kjøpte jeg noen av de.
Det var ganske sent og hadde tenkt å vente til i dag med å ta de, men kjente at jeg ville prøve med en gang. Så etter å ha rensket og delt de fikk jeg ca en panne.

Slik gjør du:

Rensk soppen og skjær bort det som er stygt. Bruk en kost for å fjerne annet rask. Husk soppen skal IKKE vaskes.

 La de i en tørr panne og lot vannet komme ut av de.

Overskuddsvannet frøs jeg i isbitposer for å bruke som kraft senere, (eller du lar det surre til det fordamper)

Deretter stekte jeg de videre i salt, pepper og smør. Nam nam de var ganske godt!

Så nå blir det tur ut i skauen for å se om kanskje jeg ser noe oransje som stikker opp:))
Ettersom vi får besøk fra frankrike i dag valgte jeg å fryse de til litt senere i uka:)

 Før forvelling








etter forvelling

Mine franske venner ble også med ut for å plukke kantareller. Her hadde de en ny vri på tilberedningen. De hadde smør med hakket hvitløk som de surret i før de hadde i soppen med salt. Deretter hadde de i persille eller koriander. Det var også veldig godt.


Har det vært tørt i skogen vil det ikke komme vann av kantarellene. Legg dem i panna på ganske høy varme. Ha på litt vann hvis det har vært tørt i skogen, men dette er ikke avgjørende. Ikke rør for mye, da du vil ha de stekt og ikke kokt. Når soppen krymper og skifter litt farge stekter du de vidre i smør og salt og pepper. Nydelig å ha på brødskiva.

Leste at du kunne fryse kantarellen som den er også, og har nå lagt ned noen uten å forvelle. Men skal da ikke holde seg like lenge.

Du kan fryse de etter du har forvellet de, men fryser du de etter du har hatt i smør har de kortere holbarhetstid enn om du fryser de før dette steget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)