søndag 5. mai 2013

17 mai kake, iskake uten "alt" (fri for melk, egg og gluten)

Iskake til 17 mai? Joda fikk rasket med meg Coop magasinet og på side 28 er det en nydelig kake som bare skriker 17 mai. Ikke for meg sa du?? Joda, jeg lager akkurat det jeg har lyst til:) Og denne virket som en lett match. Vel greit å være ovenpå før man har prøvd ut oppskriften...

Fikk i dag pakke i fra allergimat og der var det med et pulver som skulle blandes med vann og så bli yoghurt, spørs om ikke denne kaken skulle bli forsøks kaninen til nettopp dette prosjektet:))





 

17 mai iskake (uten melk, gluten og egg)




 



Hoved oppskriften går slik:
 
150 g kornmokjeks, byttes i, havredigistive,
(Kan kanskje bruke knekkebrød som  nevnt i facebook gruppa. Det har jeg ikke prøvd.)

4 ss smør smeltet, byttes i melange uten melk og smør.
 (har prøvd blå soft en gang, men den stivner ikke)
1 ts malt kanel

2 dl fløte, byttes i 2 dl alpro soya air & creamy
4 ss melis
3 dl gresk yoghurt, byttes i mitt nye pulver:D
6 dl frossen bær, (her unngår vi bare jordbær)
Honning etter smak

3 dl friske bær( her hopper vi også over jordbær)
 
Slik gjør du:

1. Miks sammen kjeks, smør og kanel i en kjøkkenmaskin. Press så kjeksblandingen i bunnen av en springform på ca. 24 cm, og sett kaldt. Og ja smøret må være smeltet, ellers blir det ikke godt;)

2.Pisk fløte og melis til krem, og vend inn yoghurt. (Yoghurten må vel lages dagen før).

3.Miks frossen bær i en mikser til pure. Smak til med honning.

4.Fordel krem og så bær masse i springformen. Dekk med folie, og sett i fryseren i minst 4 timer før servering.

5. Pynt kaken med friske bær og melis dryss, og server.
 
6.Jeg frøs kaken med litt bær, fyller på med friske rett før servering. Husk litt sitronmelisse for litt grønnfarge:)


Tips: Denne kaken kan lages i flere dager før den skal serveres. Sett den i kjøleskap 20 min før servering sånn at den blir litt myk før servering.

Da har jeg alt jeg trenger. Så er det å finne erstatninger, og for det meste går det fint. Men jeg lover deg at jeg ikke er enkel å ha i hus hvis det går skeis.. Men er blid som ei lerke hvis det går bra. Så jeg får som regel være alene hvis det er nye oppskrifter jeg prøver. Rart det der....:)

Skal prøve å lage denne kaken før jeg reiser bort, slik at mannen kan ta den frem hvis han får besøk på 17 mai. Ja jeg får ikke smaken den ei heller sønnen min, men jeg vil bare se om den kan lages. Jeg vil at vi som har allergier/intoleranser osv skal få et større repertoar av kaker. For jeg var ikke alltid slik "vågal", jeg ville gjerne ha en oppskrift jeg kunne følge fra punkt til prikke, men det kan jeg ikke nå. Mye kan gå galt, men det verste er at alt kan gå greit også:)

Kaken ligger på vent i fryseren, og venter til helga. Så hvordan den er på smak får jeg komme tilbake til:) For mannen kan få ei annen kake å ha på lur;)


(Bilde av kaken tatt med mobilen i Coop bladet for april/mai)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)