lørdag 19. mai 2012

Marshmallowskake

Marshmallows er noe som kan brukes til så mangt, men hadde aldri tenkt over at man faktisk kunne lage den selv! Men jo det gikk annt og det var ikke spesielt vanskelig heller. Ja det var litt klissete, men tenk egen produsert marshmallows! Herlig. Har sett masse fint du kan lage av de, men det kan bli til senere en gang. Finner jeg en lur måte og dele de opp på uen at de setter seg sånn fast skal jeg bruke pepperkake formene mine, men denne gangen ble de bare delt med kniven.

Ingredienser:
1 dl vann
8 plater gelatin
Bløtlegges, og piskes med vispen i en kjøkkenmaskin.

4 dl sukker
2,5 dl lys sirup
1 vann


Kok på svak varme i 5 minutter. Dette skal du helle i gelatinblandingen i en tynn stråle, mens kjøkkenmaskinen pisker i full fart. Fortsett piskingen i 10 minutter, hell i

2 ts vaniljesukker

og pisk litt til.

Jeg dekte en glassbolle med pllastikkfolie og lot massen tørke til dagen etter. Det restrerende la jeg i en liten form 20x30 dekt med plastikkfolie. Dette lot jeg å tørke til dagen etter.

Det var enkelt å få ut kaken, men å skjære opp marshmellowswn var ikke like enkelt. Jeg skjærte i vei og la bitene i en pose med melis. Denne ristet jeg innimellom slik at de ikke skulle klistre seg sammen igjen. Husk å riste av det overflødige melisen før du skal spise de. Oppbevares i en boks.
Kan også brukes i en kopp kakao.

Sjokolade trekk over kaken var ekelt. En skje med Flott matfett blandet med en halv kokesjokolade melkefrittt. Smør over kaken og ha på kakepynt. Voila en allergi vennelig kokoskakebolle kake uten kokos:D

Oppskriften på selve marshmellowsen fant jeg her etter tips fra NCF facebook side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)