onsdag 9. mai 2012

Glutenfri potetlompe

Potetlomper


Mamma mamma kan vi ikke grille pølser i dag? To skolebarn kommer hjem med forventninger i øynene. Kan vi ikke?? Joda, men vi har jo verken brød eller lomper. Her googles det i vei. Brød tar for lang tid og det er jo ikke mange dagene siden vi hadde bakepulver brød. Så potetlomper hvor er du?? Vel på allergikokken.no fant jeg disse og de var faktisk helt nydelige gode:)

Der stod det oppskrift på ca. 6, det er alt for lite hjemme hos oss så vi lagde like så greit 12. Hele greia tror jeg tok mindre enn 45 min.




 

Dette trenger du

Ca 12 lomper i str 18cm
2 ½ dl vann
2 poser melkefritt potetmospulver (ca 3 dl)
1 ts salt
2-3  dl glutenfritt mel(semper)


Slik gjør du

1. Bland potetmospulver og salt. Tilsett vann og hell blandingen på et bakebord.
2. Glutenfritt mel eltes inn til deigen kan kjevles. (Jeg kjørte alt i kenwooden min)
3. Kjevl ut og stikk ut lomper (bruk f.eks en asjett som du skjærer rundt) Prikk litt i lompeleivene før steking, da unngår du luftbobler.
4. Lompene stekes på takke eller i tørr stekepanne , ev rett på kokeplaten.

Tips
Lompene egner seg godt for frysing. Frys dem inn, ev. med bakepapir mellom hver lompe. Da vil det bli lettere å ta fra hverandre når du tar dem opp fra fryseren. Vær oppmerksom på at deigen er litt smuldrete når den eltes. Dette blir bedre når deigen kjevles. Ev. kan man tilsette 1 ss vann helt tilslutt for å få deigen smidigere

2 kommentarer:

  1. Disse lompene blir fantastisk fine, og gode på smak. I tillegg er de enkle å lage, og tar overhode ikke så lang tid å lage som jeg trodde i starten. Min datter elsker dem, og spiser ikke andre lomper enn disse :-) Så tusen takk for at du delte oppskriften, den er gull verdt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra dere fant en oppskrift dere likte. Lenge siden jeg har lagt ut noen nye😊 takk for tilbake melding. Mona

      Slett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)