fredag 11. mai 2012

Martins sommerbaguetter



Martins sommerbaguetter

Kom over denne bloggen da jeg var innom VG nett en gang igjen. Fristet litt med egge oppskriften så jeg fortsatte og kikke på de forskjelleige oppskriftene. Da så jeg de kjempe herlige baguettene:D Ååå sånne hadde jeg hatt lyst å prøve. Og siden ingen bare baker det jeg har lyst på og ingen plass jeg kan få kjøpt det, må jeg jo bare prøve selv. Dette er jo ikke en glutenfri oppskrift,  men den må jo prøves likevel. Så get ready to be glutenfree(d):) 

(3 stykker)
3 gram fersk gjær (litt mindre enn en halv teskje med tørrgjær)
3 dl kaldt vann
390 gram mel (Blanding av semper mix og finax rød)
6-9 gram salt (liten klype)
sesamfrø til utbaking
På kvelden:
Så på kvelden skulle du røre ut gjæren i vannet og tilsette mel og salt. Rørte til alt var godt bladet. Deigen ble løs og det skulle den vist være. Så var det å dekke den og la den heve i 8 - 10 timer... Det betyr Mona gå og legg deg:D


Morgen, sendt barna på skolen og er på vei til å sette igang med andre del av brødet. Poster dette nå så kommer det vel et bilde etterhvert som jeg blir ferdig. Wish me good luck.
Og til dere alle ha en herlig fredag:)
Om morgenen:
Sett ovnen på 275 grader,
(vel min går ikke lengre enn 250 så jeg håper det ikke blir et alt for stort problem)
sett bakeplata i midten av ovnen og en bakeplate (eller en ildfast form) på nederste rille.
(Dette og vann skal bidra til at du får sikkelig hard og god skorpe)
Ha godt med mel på bordet og hell ut deigen. Dra deigen litt i kantene og brett sidene av deigen innover mot midten, Deigen skal være ca 25×25 cm. Snu deigen rundt, slik av “skjøten” i deigen ligger ned mot bakebordet. Strø litt mel på og la deigen hvile i ca 40 minutter.
På samme metoden som no-knead bread:)


Stek brødet:
Del deigen i tre avlange biter og dra de litt, slik at de blir litt lengere, vend dem evt i litt sesamfrø og vri deigen litt før du legger dem på bakepapiret. Nå gjelder det å være rask, for det er viktig at du ikke slipper ut mer varme enn nødvendig fra ovnen. Få bakepapiret med de tre baugettene over på den allerede varme bakeplaten i en fei. Og legg noen isbiter i formen eller platen du har satt i bunn av ovnen.
Baguettene stekes i 15-20 minutter, til de har fått fin farge. De siste ti minuttene av baketiden kan du godt åpne ovnsdøren et par ganger og lufte ut litt damp.
Avkjøles på rist. Så er det bare å håpe at de glutenfrie blir like gode som de med gluten virket på bildet:D

Sikkelig klissen deig. Så her måtte vi bruke en smule tålmodighet og prøve å strø litt sesamfrø i rundt samtidlig som jeg ikke skulle presse ut de herlige luft boblene. Men brødet ble kjempe godt. Tenker det blir en runde til i morgen!!

http://lekkermunn.com/2011/11/30/deilige-baguetter-og-en-gi-bort-bok/


Så greide jeg ikke å dy meg for å lage en variant hvor jeg raspet melkefri sjokolade. 3 ruter tror jeg det var. Fulgte ellers oppskriften. Her ser dere resultatet. Mannen mente at neste gang kunne jeg lure litt sjokolade inni dem også. Noen som savner pain au chocolat tror jeg, og søker en erstatning.

Vel i allefall her er bilde av resultatet. Og sjokolade og sesamfrø var ganske godt sammen.
Mmm godt ja

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)