lørdag 30. juni 2012

Kladdkake/ cake pops

Da nærmer det seg John Oliver's bursdag og baking er det dagene blir fylt med. Nå har vi laget to ulike is tper og sjokolade isen gjenstår til i morgen.
Ønske fra storesøster var cake pops, og det måtte vi vel får til. Jeg tok utgangspunkt i en brownies kake uten egg. For meg synts jeg at den ble mere som en type sjokolade kake, men det spilte ingen rolle da jeg skulle "ødelegge" den likevel. God på smak var den så da var halve jobben gjort.
Og søndag blir det laging av rabarbra og blåbær pai. Veldig spent på den..



Kladdkaken:

Du trenger:
200 g smør (blå soft som er uten melk)
1 og 1/2 plate sjokolade uten melk. Brukte en med høyt kakao innhold
3 dl sukker
1 ss vaniljesukker
2 dl rismelk
2 dl mel (semper fin mix, mener det var den jeg brukte)
1 ts bakepulver

Smelt smør og ha i sjokoladen. Bland de andre ingrediensene og ha så i sjokolade smøret mens du rører godt. Ha over i en halvform av bakeformen i ovnen (20 x 30?)

185 grader i ca 20 - 25 grader midt i ovnen.

Så lager du cake popsen.

Ha kaken i en bolle og bland med syltetøy.  Dette er for at den skal sitte bedre sammen.

For å få den mere sammen er det mye du kan blande den med. Smørkrem, syltetøy og annet som fester den lit sammen. Jeg brukte litt av rabarbrasyltetøyet mitt.
Deretter lagde jeg små baller av deigen og satte de i kjøleskapte.


Så smeltet jeg to biter sjokolade og stakk inn kjærlighets pinner. Så tilbake til kjøleskapet.


Så smeltet jeg en hel sjokolade i microen på lav varme med litt fett (flott matfett) Hadde det rundt kulene og strødde med med pynt. Jeg hadde ordnet  meg med et underlag av isopor slik at pinnene skulle stå slik at de fikk tørke.

Deretter hadde jeg de i en plastpose og satte de tilbake i kjøleskapet. (Litt redd jeg var en dag fortidlig ute, men håper de står seg til søndagen.



I morgen skal jeg ta den andre halparten med hvit sjokolade, denne tåler ikke John Oliver, men det gjør deg med litt variasjon. Denne er laget av 1 blokk med hvit sjokolade pluss en ørliten farge fra Wilton blå. Pyntet med strøssel.
Gikk ned på høykant hos de aller minste.

2 kommentarer:

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)