onsdag 27. juni 2012

Nora's karamel kjeks

Ettersom mamman alltid vimser rundt på kjøkkenet, flyttet likeså godt mine barn dit i dag. John Oliver lagde fruktspyd med frukt og Nora fant seg en oppskrift uten egg som hun ville gjøre gluten og melkefri:)  

Mine krav: Pass på at du har alt av ingredienser og rydd opp etter dere selv.

(Og jeg? Jeg ville prøve å lage kokosis med lime. Ble ikke helt som jeg hadde tenkt det, men greit nok. Ikke bra nok til å sende inn til matbloggsentralen.)

Her har du oppskriften som Nora dobbelt selvsagt. Så kunne vi ha den lengre.










 Du trenger:
200 g smør (Blå soft flora)
2dl sukker
4ss sirup
4,5 dl låg mix semper ble litt tynt så jeg blandet inn litt pofiber og ca 0,5 dl mere
1ts natron
2ts vaniljesukker
2ts malt ingefær


  1. Forvarm ovnen til 175 grader
  2. Pisk smør, sukker og ls sirup til det får en kremaktig konsistens
  3. Rør mel, natron vaniljesukker og ingefær i blandingen.
  4. Form deigen til fire lange pølser.
  5. Legg pølsene på en stekeplate med bakepapir. Trykk dem litt flate. Lag mønster med gaffel.
  6. Stekes midt i ovnen i 12 - 15 minutter eller til de blir gyldenbrune.
  7. La pølsene avkjøles litt før du deler dem i skrå skiver. La karamellskivene avkjøles fulstendig på stekeplaten.
Nora prøvde ut forskjellige teknikker. Hun hadde laget noen hjerter, men ettersom røra flyter veldig mye utover ble ikke det særlig suksee. Men derimot å stikke ut rundingene i etterkant med pepprkake form fungerte kjempe bra.
     

Så ble det hjerter likevel.



Kjeksene som ble ca 50 i antall smakte kjempe sprø og gode. Håper vi har noen igjen til bursdagsselskapet på søndag:) Tuen takk Nora

Oppskriften fant hun i a piece of cake, av Leila Lindholm. Her finnes ddet mange god biter på mye forskjellige bakst. Flere oppskrifter sår for tur, men ikke i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)