torsdag 12. juli 2012

Glutenfrie amerikanske soft pretzels

Første forsøk på glutenfrie Amerikanske soft pretzels.


Har siden jeg var i New york fantasert om pretzels. Jeg så de første gang på en hockey kamp da jeg var over der. Må si at jeg ikke husker hvem som spilte, men husker lukten og synet av de store salte pretzelsene. Da var jeg ikke så interisert i mat annet enn at jeg likte å spise god mat. Men intrykket ville ikke slippe. Jeg må innrømme at jeg smakte litt på en selv om jeg ikke hadde lov. For magen ville etterhvert protestere vilt. Men hvem kunne mottstå? Ikke jeg denne gangen. Så etter å ha blitt litt mere venn med kjøkkent og alle som tilhører der ville jeg endelig prøve meg på en glutenfri variant. Intens leting på internett, vanskelig å finne akkurat den oppskriften jeg ville ha. Så etter å ha mixet litt her og der var jeg endelig klar. Og er nå meget spent å resultatet!!

Soft pretzels


Serveres gjerne med ostesaus eller ostedipp, men det går ikke så godt her i gården, men håper iallefall at pretzelsen blir god. Skal innrømme at jeg er litt skeptisk til Schar B, da jeg mener glutenfritt mel med melk er mye bedre å bake med... men vi er bare nødt til¨å prøve.

Ingredienser til 8 store pretzels:
- 1,5 kopp varmt/lunkent vann. (3,75)
- 1 ss sukker.
- 2 ts salt.
- 1 pose tørrgjær.
- 4,5 kopper hvetemel. (2,5x4 + 1,25=11,25) 2,25?? Stemte ikke helt med 2,5 dl.. Brukte schar b mix
- 0,6 dl smeltet smør. Soft blå flora, ble ca. 0,8dl
- 1 ss fiberhusk

Skal justere oppskriften til neste gang jeg prøve den, men den ble god:) Og absolutt vært å prøve. Men tåler du med melk tror jeg nesten den hadde blitt hakket bedre.
Utenom deigen:
- Litt nøytral olje.
- Nok vann til å fylle en middels/stor kasserolle.
- 1,5 dl(!) natron

- 1 eggeplomme blandet med litt vann. (lagde en uten for Oliver)
- Havsalt eller pretzel salt hvis du har det.

Fremgangsmåte:
Forvarm ovnen til 225 grader.
Bland sammen vann, sukker, salt og tørrgjær og la det stå i ca fem minutter eller til det begynner å boble.
Etter dette er gjort blander du sammen gjærblandingen med melet og smøret i en kjøkkenmaskin med deig-/eltekrok. La maskinen elte i ca 3-5 minutter, eller til du selv mener den er bra nok.
Smør innsiden av bakebollen med litt nøytral olje og la deigen heve der til dobbel størrelse (eller ca 50-60 minutter).
Del deigen inn i to deler, for så å dele hver halvdel inn i 4. Rull hver fjerdedel inn en lang tynn pølse, ca 40 cm, og snurr de sammen til de ser ut som en pretzel.


Kok opp vann og natron/bakepulver.
Og la det småkoke mens du dynker én og én pretzel i 30 sekunder. Bruk gjerne en stor stekespade eller fiskespade til dette.


Gjøre dette med alle fire og legg de tilbake på brettet med bakepapir.

Pensle med eggeplomme- og vannblandingen og strø over havsalt. Så mye du selv ønsker.
Stekes på 225 grader midt i ovnen til de blir gyllenbrune (hos meg tok det 10 minutter).

Avkjøles på rist før du bruker de som tilbehør til for eksempel ostedipp.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)