mandag 16. juli 2012

Glutenfri banh bao

Mine svigerforeldre er opprinnelig i fra Vietnam og lager nydelige vietnamesisk mat. Jeg spør noen ganger etter oppskrift, men Mami (=bestemor på fransk) koker med hjerte og harikke noe skrevet ned..
For å begynne med begynnelsen først så startet det hele slik:
Jeg er stadig på utkikk etter oppskrifter uten det ene og det andre for å spe på de oppskriftene jeg allerede har. En dag kom jeg over oppskrift på Siopao. (Fillipinsk godsaker) " That looks like what my mum makes, only smaller. It's called Banh Bao." Det var det min kjære sa. (JA vi snakker engelsk oss i mellom) Det ble ringt til Mami i Frankrike og hun skulle kjøpe med hva som trengtes til hun skulle kommme hit på ferietur.
Mami, Tataog Lorette kom på besøk og dagene fløy fortere enn vinden og plutselig skulle de reise hjem. Og nå måtte jeg lage det selv!! Helt uten oppskrift og hjelp fra Mami. Den siste kvelden de var med oss spurte jeg om hun hadde noen internett sider jeg kunne få noen tips fra, og det hadde hun. Så begynte jakten!!
Etter å funnet kun en norsk oppskrift gikk jeg over til bilde søk og fant både vietnamesiske oppskrifter, franske og engelske.
Oppdaget fort at alle varierte og at det var ikke noen A4 oppskrift, iallefall ikke som jeg fant ut. Så da var det bare å hoppe ut i det. Ikke en eneste glutenfri oppskrift fant jeg.
Denne oppskriften er basert mest på oppskriften fra denne adressen, men med mine justeringer og forandringer.




http://vagabundusmanoute.blogspot.no/2007/11/banh-bao.html
Resultatet ble forresten godkjent av min kjære samboer. Jeg som aldri før hadde smakt det syntes kanskje det manglet noe, men kunne ikke helt sette fingeren på hva som manglet.
Vel en feil hadde jeg gjort. Jeg hadde kjørt alt i foodprossesoren, det skulle jeg IKKE. Det skulle skjæres og blandes med fingrene. Vel kan ikke få til alt første gangen. Godt var det uansett:))

Av denne oppskriften ble det rundt 34 stk. Lagde noen uten egg å pga eggeallergi, men kunne likevel ha kokt flere egg!!


Så her er oppskriften ala Mona:)

Banh Bao


Deig:
1 kg Schar mix B
150g sukker
1 pk tørrgjær (50g)
8 dl vann
3 ss fiberhusk
1 ss olivenolje

Fyll:
5 stk svarte sopp
2 store championger
100g vermicelli
100g kjøttdeig fra svin
250g svinekjøtt
2 stk kinesisk pølse. (Jeg fikk mine fra Frankrike)
1 1/2ss fish saus
2ss soys saus
10 egg
Andre nødvendige ting:
Bakepapir
dampkoker


1. Bland mål 3 dl vann og bland med fiberhusk, og bland 5 dl vann i en annen og bland i gjær. La svelle i 5-10 min.
2. Mål opp mel (hold tilbake litt fra posen) og sukker og ha i bakebollen. Kjør dette raskt sammen før du blander i gjærblandingen og fiberhusk blandingen.
3. Kjør dette i ca 10 min, ha i 1 -2 ss med olje slik at deigen blir litt smidig. Den må ikke være for tørr.
4. La heve i 30 - 60 min.





5.Hardkok egggene. Legg vermicelli i varmt vann sammen med den tørka soppen. Skjær pølsen i biter. Ha kjøttdeig og oppskjært kjøtt i en bolle.
6. Del opp soppen i små biter. Vermicellien deles opp i 1 cm biter. Alt uten (pølsen og eggene) blandes i en bolle med soyasaus og fiskesaus.
7. Del eggene i 4.

8. Ta frem deigen og lag småe pannekaker med hendene eller bruk en liten kjevle.
9. Fyll hver kake med en ss med fyll og en pølsebit og en eller to biter egg.




10. Samle sammen kantene til midten for å få den klasiske bahn bao formen eller klip den sammen på midten.
11. Legges på en bakepapir bit. La de hvile i ca. 1 time. Om du steamer de med knipingen opp eller ned spiller ikke så stor rolle. Det står litt forskjellig. Jeg hadde de opp.
12. Steam de i ca 20 min. Ta de ut av steameren og la de hvile litt før du kan nyte de:)
13. Har du rester kan du legge i de i fryseren og varme de enkelt i micro bølge ovnen.
Tuva var veldig godt fornøyd:)
Skal oppdatere oppskriften hvis Mami mente jeg glemte noe viktig:)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)