lørdag 14. juli 2012

Eton mess

Etter å ha deltatt på jordbær konkurnsen hos matbloggsentralen var det en eller skal jeg si to bidrag(to like) som jeg ble fasinert av. Hadde ikke hørt om Eton Mess før, men det virket veldig godt. Så denne oppskriften tok jeg fra http://peachymuffin.blogspot.co.uk/2012/05/bare-britisk-eton-mess.html. Håper den faller i smak:)


Eton mess 6 porsjoner

175 g sukker (jeg brukte melis, da sukkret mitt plutselig var borte..)
3 store eggehviter (dette utgjør omtrent 85 g eggehvite)

Kan hoppe over den første biten og kjøpe ferdig marengs eller pikekyss.

450 g jordbær, renset. Halve i biter, andre halvparten skal kjøres til puree.)
1 toppet ss melis
570 ml kremfløte


Sett ovnen  på 150 grader og legg klar to plater med bakepapir. Så lager du marengsen. Pisk eggehvitene til den blir stiv, ha så i sukker litt i gangen. Har du problemer med å få eggehvitene stiv kan du tilsette litt salt og eventuelt noen dråper sitron. La maskinen gå til du har fått i sukkeret.

Bruk en stor skje og lag topper med marengs. Bruk gjerne en annen skje til å få av marengsen. Sett så iovnen og skru ned temperaturen til 140 grade. Stekes i en time. La gjerne marengsen stå i ovnen til etter du har slått den av, til ovnen er kald.

Skal du gjøre det veldig enkelt kjøper du bare ferdige marengs og hopper over det første punktet:)

Halvparten av jordbærene skjæres i biter, mens den andre halvparten kjøres til mos i en foodprofessor sammen med melis til en jevn puré.
Det blir foreslått å bruke en sil til å fjerne jordbærfrø fra pureen, men dette får være opp til deg.

Nå lages kremfløten, ha så i jordbærene som du delte i biter. Knus marengsen lett og ha den i en bolle. Tilsett kremen med jordbærene og vend forsiktig. Tilsett meste parten av pureen og vend til du får en fin marmoreringseffekt. Ringle resten av pureen over serveringsbollen, glasset. Pynt med jordbær og eventuelt litt sitronmelisse. Nyt:)

Jeg hadde laget til seks og hadde mye igjen. Dette hadde jeg i en skål og serverte til kaffe. Det ble godt motatt og skålen ble tom. Selv fikk jeg ikke smakt herligheten da jeg ikke tåler melkeprodukter men det ble fristet fælt:)

Så denne gangen går stemmen min til Eton Mess, for dette var bare helt nydelig skal jeg tro de som slikket bollen ren:)

1 kommentar:

  1. I dag lagde jeg den med alpro soya kremfløte og den var kjempe god, neste gang blir det med eggefrie pikekyss så da kan alle spise den. Må vel bruke bringebær i stede for jordbær her, men da er den iallefall grei for alle her.

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)