onsdag 26. september 2012

Fotballkake uten gluten, egg (melk)


 
 
Fotballavslutning og ingen avslutning uten en sikkelig fotballkake. Vil du ha den melkefri i tillegg bruker du en annen krem over. Ganachen er med melk.
Det ligger mange fotball kaker ute på nett, men fant ingen som var glutenfri og uten egg, men her har du en. Kaken i seg selv er veldig enkel å lage, men dekorasjonen tar litt tid, men var overkommelig. Fotballen er en sjokoladetrøffel, oppskrift på de finner du her.
 





Fotballkake

Du trenger:
 
9 dl Toro glutenfri finkake miks
6 dl sukker
3 ss bakekakao
6ts bakepulver
3ts vaniljesukker
6 dl soya melk (eller annen melk som tåles)
6 ss smør (blå soft flora)
3 ts fiberhusk



Slik gjør du:
Bland først det tørre før du har i smeltet smør og melk. Bland så i fiberhusk.
Ha i bakepapirkledd form eller som jeg "reiseform" som den skal serveres i:)
Stek ved 225 grader i ca. 30 min. Jeg reduserte ned varmen til 200 grader ved halvtid og den var ferdig når det hadde gått 25 min. Dette sjekker du med en bakepinne.

Men jeg må innrømme at denne kaken er ikke den beste jeg er smakt, i og med at den blir veldig tørr dagen etter. Anbefaler da heller kanelkaken som bunn. Vil du ikke ha kanelsmaken i den dropper du bare den:)


Hvit/grønn sjokolade ganache:


Du trenger:
200 g hvit sjokolade
30g smør
1 dl fløte

Kok opp fløten og sett til sides. Ha i sjokoladen og rør ha i smøret.
Vil du ha den grønn har du i dråper til du får ønsket farge.


Hvordan dekorere kaken.
1. Smør over grønn sjokolade ganache.

2. Bland fargedråper med kokos. Dette blir gresset.

3.Strek opp banen. (Her har jeg brukt dr. Otekers vanilje frosting ps. melk  denne.)

4.Sett tannpirkere på seigmanner og fordel utover banen. (Husk innbyttere:))

5. Etter som det var utsolgt for plastikk mål over hele byen, brukte jeg likegodt pipererensere som mål. Får å få litt effekt rundt keeperen:)

6. Kjøp fotball (har sjokoladefotball på Nille) jeg brukte trøffelsjokolade.

7. Pakk i boksen og server.
Veldig kjekk å ha med seg:)
Kaka ble bakt i går, er beste med dagsbakt:)

Flere bilder kommer etterhvert, men data'n ville ikke mere:(

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)