mandag 17. september 2012

Mammas glutenfrie havrerundstykker

Her kommer en god oppskrift på glutenfrie havrerundstykker. Det er ikke min mor som står bak oppskriften, men det var fra henne jeg fikk den. De blir nydelig gode og holder seg lengre enn vanlig glutenfri bakst.
 

Glutenfrie havrerundstykker

 
 
Du trenger:
500g glutenfritt mel. Denne gangen brukte jeg toro glutenfri lys melblanding)
250g Bjørn glutenfri havregryn
9 dl vann
50g gjær
1 dl olivenolje/eventuelt smør
1 ts havsalt
1 ts bakepulver
3ss fiberhusk

 
Slik gjør du:
 
Vann (37-40grader), og gjær oppløses, ha så i fiberhusk. Bland godt med en gaffel/skje. La stå i 5-10 minutter.
Bland det tørre i maskinen. Her går det i Kenwood Major.

Ha så i vann blandingen.
Kjør i maskina i 5 - 7 min. Olje has i mot slutten
 
 
 
Bruk gjerne en isskje med utløser knapp og ha i muffins former. (Se tips lengre ned)
 
 
Heves i 30 - 45 min. Ha gjerne over litt sesamfrø, valmuefrø eller havregryn til pynt.

 
Stek på 180 grader i 35 - 45min midt i ovnen. Bruker du f.eks semper mix får de mere farge enn mel uten melk. Men de smaker like godt fordi:)

Tips:
 
Det hjalp ikke å smøre papir formene, papiret satt fast! Men hvor jeg brukte silikon former gikk det helt fint. Bruker du en isskje med utløser trenger du ikke former og du slipper papir i maten.
 
Denne kan du bestille her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)