søndag 16. september 2012

Søndags sjokoladekake

Sjokoladekake uten det meste er ikke alltid enkelt å finne. Men når jeg søker opp oppskrifter søker jeg etter oppskrifter uten egg, da gluten og melk enkelt kan erstattes med glutenfrie og melkefrie produkter uten at slutt produktet blir dårligere av den grunn. Egg kan være værre å erstatte.
I dag skulle vi få besøk og hadde ingenting ferdig i skap, men masse å bake av. Så etter et kjapt søk på internett var vi klare:)





Sjokoladekake uten melk, gluten og egg.


Du trenger:
4, 5 dl. glutenfri fin kakemiks
3 dl. sukker
3 ss. kakao
3 ts. bakepulver
2 ts. vaniljesukker (jeg brukte egen produsert)
1 dl. kald sojamelk eller kaldt vann
1 dl. smeltet smør (Soft spesial eller Blå melange er uten melk)
1 dl. kokende vann
 



 
Slik gjør du:
Bland det tørre, til set så den kalde væsken. Rør godt før du har i det varme vannet.
Rør mere og ha den så i en smurt form. Jeg brukte en 26 cm form.
Stek ved 175 grader i 40-45 min.
 
Denne pyntet jeg med smørkrem.
(Litt smør, melis, kaffe og bakekakao, strøssel)

Oppskriften fant jeg her.

Resultat:
Den ble veldig god, men ble sprø rundt kanten. Mulig dette retter seg etter den har vært i kjøleskapet.
Denne kaken skal lages igjen!! Hele kaka forsvant gitt:)

Liker du ikke smør krem, kan du ha over litt sjokolade med det samme den kommer ut av ovnen og smør utover.

For mint smak, ta over after eight sjokolade mmmmm, deilig:) Men da er den vel kanskje ikke melkefri lengre!!

Dette er hittil den beste sjokoladekake oppskriften jeg har funnet ( jm 27.09.2012)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)