onsdag 19. september 2012

Kyllingsuppe

Jada det er mange fristende oppskrifter der ute og jeg har knapt startet i min quest i å bli en bedre kokk. Jeg vet at det er mye god mat som ikke er vanskelig å lage, men å finne de er bare en av utfordringene, så skal de gjøres glutenfri, eggefri og melkefri, så skal de mestres, og så skal de tross alt spises!
Ikke alt blir kjempe godt, men man lærer stadig noe nytt.
Og det å gå på butikk i disse høst tider er bare en fryd. Masse herlige norske grønnsaker som skriker etter at du skal plukke med de hjem og lage noe godt av de.
Denne suppa er ikke av det vanskelige slaget og krever ikke mye. Har du rester fra gårsdagens kylling middag bruker de det i denne og hopper over det første punktet:)
 

Kyllingsuppe


 
 
Du trenger:

1 ss olivenolje
2 løk, hakket
3 medium gulrøtter, hakket
1ss timian hakket
1,4 l vann og kyllingfond
300 g stekt kylling, delt og skinnløs
200g erter
(3 ss melkefri fløte)
(1 hvitløk presset)
(En dæsj med sitron)
risnudler etter smak
 
Slik gjør du:,

Stek kyllingen og la den hvile før du deler opp den. Eller bruk rester fra tidligere.

Varm opp olje og stek løk, gulrot og timian i da 15 min. Ha i buljong kok opp og la det små koke under lokk i 10 min.

Ha i kyillingen, og ta bort halparten av suppa. Kjør dette til purre med en blender. Ha dette tilbake i pannen med resten av suppa. Ha i erter og salt/pepper og la små små koke for ca. 5 min.
 
Dette syntes jeg ikke var noe godt, så jeg droppet det etter 1 posjon og hadde i risnudler i stede.
(Miks fløten med løk og sitron og svirle over suppa når den er ferdig til å serveres.)
Oppskriften har jeg funnet her, den er ikke justert så mye fra hoved oppskriften, men youghurt er byttet ut med matfløte pga av at melkeprodukter ikke kan brukes.
Og hadde i risnudler da jeg syntes den ble litt tynn uten.

Alt i alt en helt grei suppe som du kan lage for å bruke opp kylling rester.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)