onsdag 12. januar 2011

Sopp og bacon risotto

I dag hadde jeg bestemt meg for å prøve risotto noe jeg hverken har spist eller laget før. Spennende men hvordan gjør man dette da??
Etter å ha rotet litt rundt på internett etter en passende oppskrift endet jeg opp på klikk.no hvor jeg fant en sopp og bacon risotto.




Du trenger:
  • 2 dl arborioris ( jeg brukte Scotti)
  • 2 dl sjalottløk
  • olje til steking
  • 1 dl hvitvin
  • 3 dl hønsebuljong
  • 2 ss smør
  • 4 ss revet parmesan
  • salt
  • pepper
  • 300 g sopp
  • smør til steking
  • frisk timian
  • 8 sk bacon
Finhakk sjalottløk og fres i olje sammen med risen, til alt er blankt. Hell på hvitvin og kok inn. Tilsett hønsebuljong litt etter litt. Kraften skal koke helt inn mellom før du tilsetter ny kraft. Rør jevnlig under hele kokeprosessen. Det vil ta ca. 20 min før risen er ferdig kokt og all kraften er tilsatt.
Rør inn smør og revet parmesan og smak til med salt og pepper.
Mens risen koker stek sopp i båter i smør, krydre med salt, pepper og frisk timian.
Sprøstek bacon i skiver.
Bland soppen inn i risottoen og server med sprøstekt bacon og revet parmesan.


Til informasjon, hvordan forbedre den til neste gang:))

 Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, men syns likevel den ble litt hard i midten. Men fant en punkt til punkt beskrivelse på klikk.no, og ser at risottogrynene skulle ha blitt tørr stekt i 4 - 5 min først. Skal prøve det neste gang, for det var godt likevel:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)