lørdag 15. januar 2011

No-knead bread, hva er nå det??

Jada i hver blogg jeg var innom var dette det store, vel jeg ble også fristet til å prøve dette.
Lett var det ikke fordi jeg hadde ikke form. Sendte melding til nabo'n og ikke lenge etter stod hun på døra med en gryte jeg kunne låne, men hun hadde ikke annet lokk enn et glass lokk fra en gammel kasserolle. Hmm bruk aliminiumsfolie sa hun. Det skulle jeg prøve tenkte jeg.
Etter å ha lest litt mere på oppskriften stod det, ha noe tung som dekker. Aliminiumsfolie er ikke kjent for å være så tungt.... What to do??
Jeg fant til slutt frem gryta mi som ikke er større enn 20 cm i omkrets, og fant frem et ildfast lokk som passet nesten. Kledde det så med aliminiumsfolie for å få det tett. Men i ovnen løftet deigen opp lokket så effekten ble ikke helt 100.
Men ettersom jeg ikke kunne smake selv pga cøliaki fikk jeg to arbeidskamerater til å prøve. Det måtte smake ok ettersom begge ville ha oppskriften:) Så nå har jeg laget en glutenfri verson som står og venter på meg til i morgen, lurer fælt på hvordan den blir:S



Legger inn oppskriften her, men hvis du vil ha en mere detaljert beskrivelse gå inn på denne siden:
http://matpaabordet.blogspot.com/2010/05/brd-fantastisk-godt-og-fantastisk.html Her ligger det inn bilder og video.


Så du trenger:

No-knead bread

500 gram mel
1,1/4 ts salt
1/4 gjær
400ml vann

La det hvile i 12 - 18 timer. Brett deigen, snu 90 grader brett igjen. La ligge i et kjøkkenhåndklede i ca to timer. Forvarm ovn og gryte til 220 halv time før bruk. Legg i brødet med bretten ned. Ha på lokk, stek i 30 min. Ta av lokk og stek vidre i 15 - 30 min til overflaten har fått fin gylden farge.

Den glutenfrie versjonen finner du her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)