onsdag 5. januar 2011

Panne Cotta og kylling med grønnsaker

Panne Cotta



I går satt jeg å lurte på hva jeg skulle servere til dessert i barndåpen som nærmer seg faretruende fort. Etter mye kikking på ulike kokebøker falt fristelsen på Panna Cotta.

Oppskrift for fire.


Panne Cotta

2,5 dl fløte
1 dl sukker
1 vaniljestang
1,5 gelatin plate.

For denne:
Rød saus (kjøpt denne gangen:)

1. Legg gelatin platene i kaldt vann i 5 min. Ta opp og skyll.
2. Del vaniljestang i to og skrap ut frøene.
3. Kok forsiktig opp vaniljestang, fløte og sukker.
4. Ta av og bland med gelatinen. Tøm så i 4 små kopper.
5. Sett kaldt. Kan spises etter noen timer. Sjekk om det har stivnet.

Var veldig godt og kan vist varieres i det uendelige.


Middag:
Kylling med grønnsaker og fløtesaus.



Grønnsaker jeg brukte:
2 stk gulerot
1 stk brokkoli
2 stk løk
8 - 10 poteter
4 stk sopp

Has i sammen med kyllingen når det gjenstår ca. 30 min.




Kyllingen smøres med:
3 ss olivenolje
salt
pepper
1 fedd med hvitløk fin hakket

Bland dette og smør kyllingen før du har den inn i ovnen på 180 c i ca en time.
La den hvile ca ti min før du skjærer opp den. Sjekk ved beina om den er gjennomstekt, hvis ikke la den stå litt lengre.

(Fløtesausen hadde jeg laget av innmaten av kalkunen og fløte med litt maizenna.)




Dagen i dag har det vært kylling med grønnsaker, med en fløtesaus ved siden av. I tillegg måtte jeg prøve å lage Panna Cotta som skal lages til lille jentas dåp.

Panna Cotta'n ble faktisk godt mottatt av mine kresne barn, men ikke oppspist. (men jeg tok gladelig en til:))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)