torsdag 13. desember 2012

Herlig italiensk polenta med tomatsalat

I mange vegetar blogger finner du masse gode ideer på de utroligste retter. Da jeg en dag datt over hvordan jeg skulle lage pai uten egg. (VeganMisjonen) Der skulle du bruke nettopp polenta. Google her og google der og lure og lure på hvor i alle verden jeg skulle finne dette. Etter en dagstur til Sverige stod pakkene så fint ved det glutenfriemelet og smilte opp mot meg, da var jeg solgt. Og etter å hatt mitt andre måltid med disse herlighetene er jeg solgt. Ja til mer polenta i mat!!

I dag får du den enkle oppskriften som står å finne på baksiden av posen, nemelig;



Italiensk poleta med tomatsalat

Du trenger:
7,4 dl vann+ buljong
1,5 dl polenta (grovmalt mais)
 
Til steking:
olje
salt
pepper
Polentapuddingen (Her skjærte jeg av 4-5 skiver til 1 person.)
 
Til salat:
Olivenolje
salt
pepper
1 stk vårløk
2 stk plomme tomat
 
 
Kok opp vann og buljong, ha så i polentan og visp den sammen med vannet. La det små koke i ca. 5-6 min. Ha i en f.eks brødform og avkjøl. (Her hadde jeg den på trappa, og ved -18 grader tok det 5-8 min.) Skjær av skiver og del de i to. Slik at du får trekanter.
Krydre lett med salt og pepper, stek i olivenolje til de blir lett gyldne. Server gjerne med en tomatsalat som her.
 
Dette var kjempe godt!! Var så godt at jeg laget meg det til middag og like så godt en runde til kveldsmat også. Nam nam nam
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)