tirsdag 30. oktober 2012

Shepards pai

Denne oppskriften ble laget i tre forskjellige versjoner av samme oppskrift. Dette fordi lille gutt ikke skal ha tomat og jeg ikke skal ha melk. Jeg hadde hjelp av Rema 1000 sider for selve gjennomføringen selv om jeg hadde min egen vri på endel. Det var veldig godt med pastinakk i, andre rotgrønnsaker kan du å ha i. Mmmm nydelig.Dette ble så godt at det skal lages igjen ved en senere anledning.


Shepard's pai



Du trenger:
 
400 -500g kjøttdeig (lam eller storfe)
2-3 gulrøtter
1 løk
2 fedd hvitløk 
1/2 squash
1/2 pastinakk
1,5 ss tomatpurre
parmasan (Hvis du tåler melk)
1 ss maizenna stivelse
2,5 dl buljong (ta det du har)

Til potetstappen:
1kg poteter
2ss smør (Blå soft flora melkefri)
1,5 dlfløte (Soyamat fløte)
salt og pepper

Til pynt:
Bladpersille


Slik gjør du:

Skrell potetene og kok de uten salt. Hell av vannet. Ha i fløte og smør og mos til stappe. Rør til mosen blir luftig og ha i salt og pepper.

Skjær grønnsakene i terninger og fres de i pannen med olje/smør til de blir blanke. Ha så i kjøttdeigen og stek til den blir brun.

Hakket grønnsaker
 
Tilsett buljong og ha så i maizenna med 1 del maizenna til 2 deler vann. Rør det inn til det tykner.
Her tok jeg bort en del som lillegutt skulle ha i sin pai ettersom han ikke skulle ha tomat.
 
Resten blander du med tomatpurre og la det putre litt.
 
Ha det over i ildfast form(er).
 
Legg potetmosen over.
 
Strø over parmasan hvis det tåles.
 
Settes i stekeovnen i 20 min på 200 grader midt i.
 
Før de settes i ovnen


Alle tre ferdige i ovnen



 
Den uten melk og ost (Ble kjempe god)
 

Den uten tomatpurre

Den vanlige, med alt:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)