onsdag 27. mars 2013

Pinnebrød Stooor oppskrift


I barnehagen er vi stadig på tur, og vi får stadig vekk reklame fra her og der. Men 0-6 finnes det så masse forskjellig informasjon, og det er der i fra denne pinnebrød oppskriften stammer fra. E av de få oppskriftene jeg har prøvd(gjærbakst) hvor den er like god med glutenfritt mel. Dette er beregnet på en barnegruppe på 18-20 barn som er sultne. Så halver den, eller bruk 1/4 dels oppskrift for liten eller medium porsjon. Anbefaler den på det sterkeste!!

Pinnebrød (søt gjærbakst)


Du trenger:
1 liter melk
250g smør
250g sukker
50g gjær
2 ts kardemomme
1,6 kg mel (semper mix)
 
 
Slik gjør du:
Bland det tørre, smuldre gjær inn. Smelt smør og ha i melkenn varm til 37-40 grader. Bland det våte i det tørre og vips ferdig.
 
Her er bilder av forskjellige ting jeg har brukt den til.
I ovnen har jeg den på 225 grader i ca 10 - 13 min alt ettersom størrelse på boller og hvor skarp ovnen er:)

 
Restene av deigen blir her forvandlet til boller, kanelsnurrer prinsesseboller og skolebrød.

 
Dessverre har jeg ingen bilder av pinnebrødene på bålet, da de ligger på tlf, men det kommer etter hvert:)


Her har jeg laget klar bollene, men i stede for å steke de fryser jeg de ustekte. Tar de opp et par timer før de skal stekes så de er tinte før steking så er de som helt nybakte boller. Jeg suger ut lufta fra posene for å få mere vakuum.

2 kommentarer:

  1. Så gode disse så ut! Hva vil du anbefale å bytte ut melka med for de av oss som ikke skal ha det? :)

    Hilsen Ragnhild ragnhild_wrh@hotmail.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Her brukes soya melk til det meste, har villet brukt den:)

      Slett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)