lørdag 20. juli 2013

Fyrstekake uten melk og gluten (uten egg som vedlegg)

Når jeg minnes min kjære farmor kan jeg huske vafler, Coop sjokolader og fyrstekake. Fyrstekaken tålte jeg ikke, men alt det andre goflet jeg i meg med stor iver. Men fyrstekaken har alltid vært et stort mysterium for meg, er det godt eller ikke? Når jeg endelig fikk samlet nok mot til å prøve, prøvde jeg i første omgang med egg. Pai bunn uten egg har jeg jo prøvd og det gikk kjempe fint, men fyllet hadde jeg ikke oppskrift på uten denne gang. Men jeg har lagt ved to linker til andre som har prøvd uten egg.
Jeg har tidligere kjøpt meg "Den store kakeboka" av Sverre Sætre, og det var oppskriften på fyrstekaken som stod der jeg tok utgangspunkt i. Denne oppskriften stammer vist fra Erichsens konditori i Trondheim, men ettersom konditoriet er nå nedlagt har denne blitt delt med "publikum". Jeg syntes oppskriften var veldig god og kan trygt anbefale den videre. Samt at jeg skryter av boka som jeg syns har ange gode oppskrifter.


Gluten- og melkefri fyrstekake.


 
Til paien trenger du:
300g toro kakemiks
200g kaldt, ternet smør (jeg brukte melange uten melk og salt)
100g melis
1 egg
 
Til fyllet trenger du:
220g mandler
200g sukker
20g smør (samme her melange uten melk og smør)
1 eggeplomme
1 egg
1/2 dl kremfløte (alpro soya, soyabasert fløteerstatning)
 
 
Slik gjør du:
Start med paien.
Mel, melange, og melis smuldres for hånd eller i food prosessoren. Tilsett deretter egget og kna det inn i deigen. Du kan å kjøre det raskt sammen i food prosessoren.
Deretter pakkes deigen i plast og lar den hvile i kjøleskapet. Minimum 3-4 timer, men gjerne over natten.
 
Mandel fyllet.
Skal du ha det riktig enkelt kan du kjøpe mandelmasse på butikken og gå etter oppskriften bakpå posen eller du kan gjøre det slik.
Mandelen kjøres fint i foodprosessoren. Deretter tilsettes sukker som du blander godt sammen. Melangen smeltes og kjør dette sammen. Husk å avkjøle.
Egg, eggeplomme og fløte blandes og kjør dette godt sammen.
 
Ovnen forvarmes på 170 grader.
 
Smør tertebunnen og kjevle bunnen ca 3mm. Legg deigen slik at den dekker bunnen og kanten. Sett deigen på nytt i kjøleskapet. Resten skal du bruke til ruter over paien.
 
Fyll paien med mandelfyllet. Kjevle resten av deigen og kutt i strimler, gjerne med en kaketrinse. Selv brukte jeg en trinse som fulgte med pastamaskinen min. Den lager fire strimler på samme tide.
Legg så strimlene i et rute mønster på toppen av paien.
Pensle kaken med eggeplomme og vann før den stekes ca. 40 min. Til den er gylden og fin. La kaken avkjøles i formen før servering.
Rester kan gjerne fryses. Kaken smake nesten bedre neste dag;)






Fyrstekaker uten egg? Her har du noen oppskrifter du kan prøve deg på. Disse så jeg selvfølgelig etterpå, men skal prøves ved en annen anledning.

http://vegetarbloggen.com/2013/04/11/vegansk-fyrstekake/#more-12673

http://www.allergikokken.no/oppskrifter/kaker/fyrstekake/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)