onsdag 12. oktober 2011

Spelt rundstykker (ikke glutenfri)

Denne oppskriften er å finne på Møllerens sammalt spelt pakke. Den falt i god smak her hos mine barn. Selv tåler jeg ikke spelt ettersom jeg har gluten intoleranse, men må bake dette til gutten min. Han skal ikke ha glutenfritt mel da det inneholder mais og potetstivelse og melk... Skal ikke være enkelt gitt. Har tatt fri fra bloggingen en stund da det gikk med en god del tid på kjøkkenet i å bare finne de enkleste retter. Men nå begynner jeg å få hodet over vannet så da skal det komme oppskrifter her etterhvert også:)

Her er de presset ut i hjerteform.


500g sammalt spelt
500 g siktet spelt
100 g linfrø
5,5dl lunket vann
1 pose tørrgjær
3 ss rapsolje
2 ss eplejuice
1 - 2 ts salt



Bland det tørre og tilsett tørrgjær. Bland godt.
Ha i vann/juice/olje og elt deigen til den blir smidig.

Forhve deigen i ca.30 min.

Forming. Del deigen i store muffinsformer og sett de på en plate.

Dekk dem med plast og la dem heve i 45 - 60 min.

Spray med vann og ha på sesamfrø eller annen pynt.

Stek rundstykkene ved 225 nederst i ovnen i 15 - 20 min. Avkjøl på rist.

1 kommentar:

  1. Disse var kjempegode! Tusen takk for oppskrift! Jeg tåler heller ikke mye glutenfritt mel, men mye "vanlig" mel tåler jeg ikke heller. Så det går mest i spelt, jyttemel og mandelmel.
    Jeg brukte sitronjuice siden jeg ikke hadde eplejuice, men det fungerte kjempebra!

    Sofie

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)