søndag 19. august 2012

glutenfrie ost og skinkehorn

I spis bedre magasinet fant jeg alltid noen oppskrifter jeg ville prøve, dette er en oppskrift fra februar 2010. Den er bassert på en hvetemel oppskrift til gjærbakst, men denne ble like nydelig til glutenfri bakst!! Har du blad nr 2 fra februar blar du opp på side 57, hvis ikke får du oppskriften her. (Litt justert)

Bilder og tekst er min egne, men selve målene er fra Spis bedre bladet:)

Perfekt matpakkemat:)

Ost og skinkehorn


Du trenger:
50g smør
5dl melk
50g fersk gjær(eller 1 pose tørrgjær)
1/2 ts salt
1ss honning
ca.13 dl semper white mix (780g)
Fyll:
Ost
Skinke
(I bladet 250g røkt skinke, 250 ricotta,1 stor sitron revet)
Slik gjør du:
Smelt smøret i en kasserolle, ha i melken og la det bli fingervarmt.
Ha litt av blandingen i en kopp/bolle med honningen. Ha så i gjæren med to ss mel. La dette få stå til det bobler litt i gjæren. Bland sammen med resten. (Hold igjen litt mel)
Elt alt sammen i 5 min til det  blir en smidig deig.
La det få "stå" i 5-10 min slik at deigen får satt seg.
Del deigen i 4 biter. Form hver av dem til en bolle og kjevle de ut til pizzaform. Ca 30 cm i diameter. Del disse i 6 stk. Er de for bløte spe på med litt mel. Greit å bruke hansker.

( Får du ikke til horn kan du lage ost og skinke boller)
Ha i fyllet på den bredeste delen og rull innover. Bøy endene lett innover.
Legg hornene på et stekebrett med bakepapir. La de heve tildekt i 30-60 min.

Ovnen skal være på 225grader (Ikke varmluft (!)derfor mine ble litt ujevn i fargen...) Du kan pensle med egg, men her valgt jeg å pensle de med melk og ha på valmuefrø.

Etter de er stekt avkjøler du de tildekket på rist.
Hornene er fine å fryse.

Eller du kan bruke oppskriften til loff, blir da 2 stk. Da tar du de i ca. 20 min i ovnen.


Jeg lagde 11 horn 1 skinke/ost bolle og 1 loff av denne oppskriften.

2 kommentarer:

  1. Har u noen forslag til endringer om jeg ska lage gluten og laktosefrie horn?;)
    Mvh Marion

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei det er nesten ingen lactose i ost sies d, men hvis ost ikke tåles. Dropper du bare det og fyller m tomatsaus feks😊

      Slett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)