onsdag 22. august 2012

Salat med strimlet svinekjøtt og avokado

    Matbloggsentralen med ny utfordring, og her har dere mitt bidrag. Jeg var litt vel sen ute denne gangen, men salat utfordringen var litt vrien syntes jeg. For når vi har salat er det som oftes som rett ved siden av middagen. Denne gangen ville jeg at den skulle være som en hoved rett. Ville prøve å løs rive meg fra den "trygge" salaten jeg har til vanlig. Dette er basert på en oppskrift jeg fant på nett og som jeg forandret etter det som var i kjøleskapet mitt. Her finner du orginalen
 



 

 

Salat med strimlet svinekjøtt og avokado


 Du trenger:
 
600 g renskåret svinekjøtt i strimler (nakkekoteletter) 
4 ss olje til steking
1 ts salt
0,5 ts pepper
1 pose crispi salat 
1 stk sjalottløk i tynne skiver
1 stk avokado i tynne båter
Litt av en halv lime til avokadoen
2 stk redikker
1 pose med sukkererter 
1 dl pinjekjerner


Slik gjør du:
Kjøttet stekes et par minutter på sterk varme i litt olje. Del mengden i to og stek for seg. Ha over salt og pepper.
 
Skyll salaten og og riv i passe biter. Legges så i en bolle med skjært løk. Avokado skjæres i båter og dynkes med litt limsaft slik at den holder fargen.
Nepene deles i skiver, sukkerertene vaskes og has i salat bollen.
Pinjekjernene ristes i tørr stekepanne til de får en gyllen farge. Dryss så over over salaten.
 
 Ha resten i bollen og server:)

Som dressing brukte jeg creme fraish som jeg hadde i litt salt og pepper, pluss et fedd fin hakket hvitløk. Jeg brukte det ikke, og syntes ikke salaten trengte dressing.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)