tirsdag 28. august 2012

Kokt torsk med gulrotstuing og bacon

Da var vi kommet til tømming av fryser! Blir vel mat frem til jul tenker jeg. Sånn er det når man stadig glemmer at ei uke har bare 7 dager og at det kan bli rester.... Ergo blir fryseren fylt av det som man egentlig ikke hadde så lyst på. I dag har jeg tatt frem torsk og funnet en oppskrift som fristet her. Denne fristet vel mest på grunn av gulrot stuingen. Er ikke sååå overbegeistret for fisk, men har ikke lært meg å tilbedre den godt nok. Og har man med "gode" venner til fisken, kan selv den kjedeligste fisk stråle:))
Har som mål og lage 1-2 fiskemåltider i uka. Ja jeg vet det egentlig skal være 3, men man må jo en plass starte. Som dere har sett hvis dere kikker på fisk hos meg at det er laks som dominerer, dette må jeg forandre på. Variasjon er da godt for alle.

Kokt torsk med gulrotstuing og bacon





Du trenger:

800 g torskefilet, uten skinn og bein
(Jeg brukte halvparten. Du bør rekne ca.200 g pr. person)
2,5 ss salt
5 dlvann

1 l vann
1 ss salt
1 skivesitron
1 stk laurbærblad

6 stk gulrot
3 dl melk (her bruker jeg soyamelk)
3 dlvann
0,5 løk
2 ss smør (blå soft flora, melkefri)
2 ss mel
salt og pepper

 


Serveres med:
potetstappe (formes i en kopp) pyntet med dill
bacon

 
Slik gjør du:
Kok ferdig potetene. Og mos de til potetstapp med litt smør og melk, salt og pepper.
 
Stek bacon skivene.
 
Rens og del opp gulroten i små biter. Kok opp melk og vann og ha gulroten i for ca. 5 min.
 Del løken i skiver. Smelt smør og surr løken til den blir blank. Ha så i mel. Spe på med gulrot vann/melken til jevningen blir fin. La små koke i 10 min til melsmaken er borte. Smak til med salt og pepper.
 
På samme tid:
Mens fisken er halvfrosset skjærer du torsken i serveringsstykker. Rør så salt ut i kaldt vann, og la fiskestykkene ligge i saltlaken i ca. 10 minutter.

Kok opp vann, tilsett så salt, sitron og et laubærblad. Trekk til siden og legg i fisken, den skal nå trekke i 5-8 min. Samtidlig har du gulrøttene i stuingen og varmer den forsiktig opp. Varm også opp potetstappen.

Når fisken er ferdig tar du opp den med en hulløse og lar den få rent av seg på et klede.

Ordne ferdig tallerkene og server:)
Nyt.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)