fredag 10. august 2012

Glutenfri fluffy southern biscuit

 

Wow 346 var innom bloggen min i går, håper noen av dere fant noen oppskrifter som fristet og ikke fikk dere en bomtur. Gi meg gjerne en kommentar om det er noe du lurer på eller om du finner noe du liker, bare koselig det.

Vel i dag ville jeg prøve meg på noe enkelt, men nytt. Da falt øynene mine på disse herlighetene. Spørsmålet blir da, hvordan blir disse melkefrie og glutenfrie. Bare en ting å gjøre,

"Get ready to try":)

Så da hiver vi oss ut i det:)

 

Fluffy Southern biscuit


Du trenger:
5dl Mel(Semper fin mix)
4 ts bakepulver
1/2 ts salt
1,5 dl margarin (blå soft flora) ca 10-11 ss.
1,75dl Melk (Alpro soya melk)


Bland det tørre først og så smuldrer du inn smøret. Lurt med engangs hansker:)
Ha så i melken (jo feter melk dess bedre), ha over på en lett melet overflate eller tre på deg plastikk hansker og kna i vei. Ta gjerne litt melk av gangen. Ja du trenger alt av melken:)
Kna deigen til den blir myk og medgjørlig. NB!! Ikke lengre enn 1 min, for den skal være kald!
Stikk ut kjeksen eller rull til kjekseform. Har du ikke utstikker, gjør du som meg og bruker et glass. Skal være ca 1 cm tykke.

220 grader i 10 - 15 min.


Problemet når (iallefall) jeg baker med fin mix er at baksten ikke får den "gyldne" fargen jeg vil ha, men må innrømme at disse ble gode:)


 Problemsøking:

De hevet ikke helt som jeg hadde håpet, så neste gang skal jeg ikke kna den fult så mye. Ser enkelte oppskrifter skriver at du skal bruke en gaffel når du har i melken. Kanskje derfor de ikke ble så luftige eller så er det pga melet. Prøve med Toro kanskje neste gang?

Du kan bruke  1,25 dl melk og 0,5dl surmelk, dette gjør dem høye og luftige.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)