lørdag 4. august 2012

Fish'n chips- the oldstyle


Ukas utfordring hos matbloggsentralen var fisk. Wow ikke så mye å skryte av her på bloggen min så søket etter inspirasjon var i gang. Ville egentlig ha fersk fisk, sikkelige saker. Men tilgangen på dette var redusert. Så husket jeg doversolen de brukte å servere på resturanten jeg jobbet på i Irland. Dette ble servert både til frokost, lunsj og middag og var både nydelig og forholdsvis enkelt.
Så i dag sendte jeg mannen til Namsos for å handle flyndre, rødspette (eller kveite til nød.) Men neida, kom heim med fryst sei!! Huff her er det jaggu dårlig utvalg!!
Reserve planen hadde allerede sneket seg med i handlelisten, så øl, sitron, frityrolje og potet var handlet inn. Så i stede for nydelig Doversole får dere en versjon av Britiske "Fish'n chips Oldstyle". Oldstyle pga av serveringa som skal være i en avispapir. Så ta deg noen øl og sett i gang:)

"Fish'n chips"






FISH ‘N CHIPS

Frityr olje til fisken/ og potetene
5 dl semper mix
1 ts paprika
1/2 ts salt
1/4 ts pepper
1/2 chillipulver
1 boks med corona extra(håper nå den er glutenfri som noen påstod, da vinmonopolet ikke hadde noe)
800g sei (da jeg ville ha flyndre eller annen flat fisk, men dårlig utvalg i Namsos gitt)

Hjemmelaget chips
Edikk til servering

Har du fått tak i frosset fisk som meg, lar du de tine litt på kjøkkenbenken før du har de i røra.

1. Varm opp oljen i frityrgryta.


2. Ha paprika, salt, chilipulver, mel og pepper i en bolle. Ha i øl og vips til du har en litt tykkere røre enn vaffelrøre. Dypp fiskebitene i røra, la den dryppe av litt og legg den i gryta. Bitene skal ikke røre hverandre. Stek dem omtrent 4 min på hver side. Snu og gjør det samme. Til de er gyldne på begge sider. Ta de vekk med en hulløse og bevar de varme i ovnen til alle er stekt. 

3.Serveres med hjemmelaget chips og kan dryppes med edikk eller salt før servering. Serveres i avispapir for den riktige Britiske følelsen. Dette er nok til 4-6 stk
Røra mi ble litt for tynn, så anbefaler litt tykk røre.

Hjemmelaget chips lager du enkelt i frityrgryte eller ovnen.

Du trenger:
250 gram potet pr. person
Krydder etter ønske
olje

Vask og skrubb potenene.
Del de i passe biter. Vil du fjerne skall gjør du det før du deler de.
Vask de så i kaldt vann for å få vekk noe av stivelsen.
Tørk de tørr.

Ha de så i frityr gryte. Min 190 grader i ca 10-15 min. Avhenger litt på tykkelsen.

Gnu de i olje, en ts pr 250 gram potet.
Eller i ovnen for 45 min på 200 grader, bruk gjerne bakepapir.
Husk snu de en gang.
Ha over ønsket krydder og server:)

Må vel skyte inn at vi brukte 5kg potet, for dette var godt!! Og vi skrelt ikke poteten, og det gjorde ingenting:) Pluss mindre arbeid for kokken:)

Rett før jeg skulle legge ut dette på matbloggen så jeg at det var noen som hadde akkurat samme idee, men skitt au sender den inn likevel:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)