onsdag 22. august 2012

Luftige sjokoladeeclaires

Note to self! "Gamle blad skal ikke alltids kastes!" Finner stadig noe spennende, som kanskje ikke var spennende da bladet kom, men som man kan fristes av senere. Dette er en slik anledning. Helt tilfeldig skulle jeg lukke igjen et matblad, men den siste siden ville ikke lukke seg! Så leste jeg" Franske fristelser med sjokoladekrem" mmm.. Hørtes godt ut!
Etter å ha lest vidre og konfrontert min franske mann, så var det en fransk dessert, men disse virket litt større enn det som de han hadde sett.

 Franske sjokolade eclaires



Etter en dags betenkingstid var jeg nesten klar til å begynne. Å få skape noe godt er en kjempe herlig følelse, det gjør meg glad. Men skulle ønske utvalge i glutenfritt og melkefritt var større. Har jo ikke akkurat de store valgene!! Men har jo begynt å lære litt gjennom årene, selv om uten melk er forholdsvis nytt for meg, kommer det seg også:)

Du trenger:

3dl vann
100g smør (blå soft flora)
2 dl mel (toro lys melblanding)
1 krm salt
3 egg

til sjokoladekremen:
2 eggeplommer
2 ss sukker
2,5 dl kremfløte (alpro soya vipsbar)
75g melkesjokolade (jeg brukte ca. 25g mørk sjokolade)

Garnering:

50g mørk sjokolade

Ovnen settes på 200 grader.

Vann og smør kokes opp i en kjele. Mel og salt vispes inn. La det få avkjøle seg.

Visp så inn eggene, en etter en. Husk å rør kraftig mellom hver gang

Deigen helles i en sprøytepose med stor åpning. Du sprayer så 8 avlange vannbakelser på et stekebrett med bakepapir. Stekes midt i ovnen i ca.35 min. Avkjøl på rist.

Jeg ble litt overivrig og åpnet litt vel tidlig, så de ble ikke helt ferdige. Etter å ha spekulert en stund på hva jeg skulle gjøre, delte jeg de opp og la de tilbake 5 min med varmluft på 160 grader. Og lot de ligge med ovnnsdøren åpen etter ovnen var slått av. Ble ikke 100%, men spiselig.

Sjokoladekremen lages slik:
Eggeplommer og sukker piskes luftig. Fløten vispes til krem. Sjokoladen smeltes over vannbad eller i micro. Rør så sjokoladen i eggeblandingen, og vend kremen forsiktig inn.
Kremen has så i en sprøytepose. Del kakene i to og sprøyt krem på bunnen. Sett på toppen. (I de franske bruker de i stede en pinne å lage hull i kakene og øddelegge litt inne i kakene, før kremen sprøytes inn i kakene)

Garnering:
Smelt sjokolade og ringle det over vannbakelsene.
Jepp det var 8, så forsvant en og så en til og nå er det 5 igjen:)

Etter å fått stått i kjøleskap til de skulle spises ble de kjempe gode:)

Bon appetit

2 kommentarer:

  1. Er det meningen at de ikke skal heves?
    Når jeg lagde de så virket de utrolig små? :)

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)