søndag 26. august 2012

Kylling på boks?

Da var det tid for ei sikkelig party høne. Finn frem en kylling få den romtemperert og start å mekke. Denne oppskriften er oftes å finne for grillen, men kan godt lages i ovnen. Det blir ovnstekt for oss i dag:)


Ei sikkelig tullhøn!!

 
Du trenger:
 
 
Hel kylling
0,33 eller 0,5 med øl, i boks ja. (glutenfritt øl)
olje
krydder, salt og pepper
Eller som meg tandori krydderblanding
 
 
 
 
Slik gjør du:
Start med å åpne ølboksen  og drikk litt av den, gni inn olje og krydder.
Boksen klipper du av toppen på, for den skal være åpen.
Ha kyllingen over boksen.

Ovnen skal være 180 grader. Lurt å bruke kun undervarme, for så å frese på grillelementet til slutt.
Steke tid vil være ca. 1 -1,5 time.

...........................................................................................................
Hmpf.... sånn gikk det da ikke!! Boksen falt over ende og kyllingen gikk i "gulvet" iallefall i langpanna.  Jeg sa vist noen saftige gloser i fortvilelsen, men fant ut det spilte ingen rolle. Jeg tømte litt øl i lagpannen og fjernet boksen. Etter 45 min hevet jeg kyllingen til midten og hadde på både over- og under varmen. Etter 1,15 var kyllingen ferdig.
Tips: Så bruk 0,5l så kylligen ikke tar overvekt!
.................................................................................................................
Pensle kyllingen med fettet som renner ut med jevne mellom rom. Må gjøres med eller uten boks;)

La kyllingen få hvile 5 min mens du dekker på bordet.




 Idag fikk kyllingen selskap av en grønnsalat av spinat og sukkererter, ris og en aldeles nydelig kantarellstuing:)
Til forrett hadde vi en italiensk klassiker. Tomat og mozzarella salat:) Ikke for meg da, men vet jo det er nydelig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)