mandag 27. august 2012

Glutenfrie "rustikke" rundstykker

Nok en oppskrift prøves og forandres til mitt bruk. De så så gode ut at jeg ville prøve de. Det skulle være kesam i stede for fløte, men tåles ikke her i huset og da må vi trikse og mikse litt:) Så nå er vi spente på om det blir like godt her som det så ut på bilde der. Adressen til den opprinnelige oppskriften finner du lengre ned på siden.


 

GLUTENFRIE RUNDSTYKKER

forandres nok en gang..

 
 
Du trenger:
Gjær, bakepulver og agave ble avglemt på bilde;)
 
1,5 dl matfløte uten melk 
5 dl litt varmt vann
1 ss fiberhusk
1 pakke tørrgjær
1 ts salt
2 ss olivenolje
1 ss sukker/ annen søtnings middel (jeg brukte blå agave)
1/2 dl solsikkefrø
1 dl havregryn
1/2 dl jyttemel
1 ts bakepulver (blir liksom litt luftigere av dette) 
Toro glutenfri fin melblanding til passe tykkelse. (Omtrent 500g)
 
 
Slik gjør du:
Vann og fløte blandes i en bakebolle, vannet må være litt varmt i og med fløten kommer direkte fra kjøleskapet.
Fiberhusk tilsettes med 1-2 ss mel i vann/fløten. La dette få "aktivert" seg før du blander i resten av ingrediensene. Ca. 5 min.
 
Kjør alt i kjøkkenmaskinen i 5 - 10 min. La de hvile litt, 5 - 10 min, også form til rundstykker. Her bruker jeg plastikkhansker og min kjære isskje med "utslipper". Da får jeg lik størrelse på boller/rundstykker. Og når jeg bruker hansker slipper jeg at deigen setter seg fast på fingrene.
Isskjeen er også kjempe kjekk å ha til muffinsrøra!
 
 Spray med vann og ha over ønsket "pynt". La de få heve seg i 30 - 45 min.
Mine sprakk opp litt, så kanskje hadde det vært bedre å bruke plastfolie i stede for kjøkkenhåndduk når de står til heving:)
 
 
180 grader på varmluft i 15-20 min.

Det ble 17 stk.
 
Avkjøl litt før de spises:)

Når du baker med glutefritt mel uten melk blir det dårlig med farge på baksten. Du kan "jukse" med litt egg, men det er det ikke alle som tåler her:( Har du andre tips tar jeg gjerne i mot det:))



 
Denne oppskriften kommer opprinnelig fra mekomat, men jeg fant den her

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til å prøve oppskriften. Har samme utfordringer som deg, tåler ikke melk, egg og gluten, derfor er denne bloggen en åpenbaring for meg, tusen takk;)) Når det gjelder farge på baksten så bruker jeg å pensle med olivenolje, da får du en fin brun stekeskorpe;)) Vennlig hislen Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Grethe. Takk for koselig tilbake melding. Skal prøve med olivenolje neste gang. Ellers kan du godt ha en kopp med vann i ovnen, gjør underverk med baksten.

      Slett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)