søndag 19. august 2012

Gode glutenfrie kjeks uten egg

Nora gjorde det igjen. Da jeg kom hjem fra jobb fikk jeg streng beskjed om å holde meg bort fra kjøkkenet. Jeg ante ugler i mosen, men gjorde det som de sa.

Etter en stund ble det servert middag, og til dessert kom de nydligste kjeksene. Herlig å bli litt bortskjemt:)

Noras melis kjeks


Du trenger:
125g semper white mix
1ts bakepulver
1eggeplomme eller no-egg som ble brukt her
60 g smør (blå flora, melkefritt)
1ss honning
60g brun sukker/demerara sukker
Sånn gjør du:
Sett stekeovnen på 180 grader.
Mel og bakepulver siktes i en bolle. Smuldre smøret i melet.
Tilsett sukker, honning og no-egg. Bruk en liten kniv og rør til det samler seg til klumper.
Kna så deigen til en ball. Dryss gjerne litt mel på bordet.
Rull til en pølse (ca. 5cm tykk og 10 cm lang) Legges i kjøleskapet i 1 1/2 time til den blir fast.
Skjæres i skiver ca.20 - 24 stk. Legg på bakepapir.
Stekes i 7-9 min til de er gyldne.
Avkjøles litt før de legges på rist.
Pyntes med glasur av melis, gjerne med litt smak.
Ja ho tok bildene sjøl. Og som mora må det bli litt mel på oss når vi bake:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)