onsdag 1. august 2012

Mona's glutenfrie hamburger brød

Nok en gang fant jeg inspirasjon hos Trines matblogg. Jeg fant en hamburger oppskrift hvor hun hadde hatt i smør på slutten. Kunne smøret ha noen virkning på glutenfritt brød?? Hvordan blir deigen?
I tillegg syns jeg deigene til Torill i snudd på hodet bloggen er  helt perfekte å jobbe med, så her var det å hente litt her og der for å se om jeg fikk noe helt nytt.

Bruker som vanlig fiberhusk som er kjekt å ha i glutenfri bakst. Ellers leste jeg et tips en gang at bakepulver kan være kjekt å bruke i glutenfri bakst. Så da er det bare å krysse fingrene og sette i gang.

Så da ble disse hamburgerbrødene til:) La noen i fryseren, siden de som tålte gluten måtte nøye seg med kjøpte denne gangen.
Fristet dette?? Anbefales:)
Fremgangsmåte med bilder får du under her.




Dette brukte jeg:(tips fra "utenalt" bloggen. Så ser du til senere hva du har brukt:)
  • 2,5 dl melk (soyamelk)
  • 1 dl vann
  • 1 ss sukker
  • 3/4-1 ts salt
  • 50g gjær
  • ca 500 gram semper mix (den jeg brukte var med melk denne gangen)
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ss fiberhusk
  • 50 gram smør, i terninger (blå soft flora)
  • vann + sesamfrø

  • La gjær og fiberhusk sette seg i 10 min med melk og vann.

    Ha sukker, salt og bakepulver i bakemaskina og kjør dette sammen med fiberhuskblandingen



     Ha så i melet og la maskinen gå i 5 - 10 min.

    Ha så i smøret og la maskina gå i 5 - 10 min. ekstra.

    La deigen få sette seg i ca ti min. (+ -) Dekkes m plast.

    Form til 8-10 hamburger brød med hanskekledde fingre. Og la de heve i 30 - 60 min.Trengte ikke hansker deigen var kjempe god å jobbe med. Sprayet litt vann før hevingen.

    Pensle ved lunket vann og strø med sesamfrø.

    Stek brødene ca.10 -12 min ved 225 grader. Dette avhenger litt hvor tykke brødene er og stekeovnen din så det kan være lurt å holde et ekstra øye med dem på slutten.

    Fyll med ønsket fyll.

    Dagens fyll: Hamburgerkjøtt, bacon, salat, tomat, sylteagurk, rødløk, barbeque saus:) Mmmm..

    Denne oppskriften er besert på en oppskrift fra Trines matblogg og snudd på hodet bloggen. Jeg har tatt noen tips her og noen tips der:)
    Her er min minste kjøkkenhjelper:)
    Tørr du prøve?? Gi meg gjerne en tilbake melding:))

    3 kommentarer:

    Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)