fredag 24. august 2012

Glutenfri pizza, italian style

Hvordan få brukt opp diverse pålegg og oste rester?? Lage pizza selvfølgelig. Denne gangen har jeg prøvd ei oppskrift hvor de har hatt honning i. Det er noe jeg har hatt god erfaring med fra tidligere, men har aldri laget det i en pizza bunn. Denne oppskriften finnes her. Her hos Torill finner du mange gode oppskrifter. Litt vanskelig å navigere på sidene, men absolutt verdt å prøve oppskriftene.

Obs! Denne oppskriften er med melk! Både melet og osten:) Har til gode å finne melkefri ost som smaker og oppfører seg som ost:(

    Glutenfri pizza

Italian style (nesten iallefall)

     
     

Du trenger:


 
7 dl lunkent vann/melk
1 dl olje
2 ts salt
2 ss honning
ca 1,7 liter mel (2 x semper mix)
0,5 dl pofiber
50 g gjær
1 egg/ 1 ts bakepulver
 
 
Slik gjør du:
 
Kok opp melken og la den få kjøle seg ned til ca 37 grader.
 (Sett de i kjøkkenvasken med litt kaldt vann hvis du vil at den skal kjøle seg ned.)
 
Bland gjæren med melken og litt mel. ca 2-4 ss. Når den begynner å boble, has honningen i og bland resten av ingrediensene i kjøkkenmaskinen i ca. 10 min. Deigen skal være litt løs.
 
La den få ca. 5-10 min slik at den får satt seg.

Ta et bakepapir og kjevle eller smør deigen utover.  (Jeg trengt ikke det i dag:)

Tips:
Har du problemer med å kjevle kan du prøve å legge et bakepapir over.
(Er du redd for at den skal bli rå kan du forsteke den litt. Og ha så på fyllet.)



Hva du vil ha til fyll kan du varierer med det som er i kjøleskapet.
 Når jeg lager italiensk pizza lar jeg den ikke heve noe særlig fordi jeg vil ha den super tynne bunnen:)
 

Det stod ikke noe om temperatur så jeg brukte 220 grader på ovnen og hadde den i til osten smeltet og bunnen begynte å få farge på sidene. (men mine mini pizza med super tynn bunn tok det 6 min)

 
Jeg hadde stekebrettet i og oveførte pizzaene med et annet stekebrett.
I dag lagde vi mini pizzaer. Og fikk ca. 12 mini pizza. Av resten av deigen lagde vi pizzasnurrer til matpakkene utover uka:) Det ble 19 stk. Så av denne oppskriften får du mye.
 
 
 

Pizzasnurrer

 
 
Hvordan lage pizza snurrer?? Her har du en enkel bilde forklaring.

Ha gjerne på tomatsaus også, men her er det brukt uten da John Oliver ikke tåler tomater.



Uheldigvis glemte jeg å ta bilde etter de var ferdige...
La de heve ca 30 min etter at de er ferdig rullet.
Hadde de ca. 15 min i ovnen på 210 grader. De du ikke spiser fryser du ned. Super kjekk skolemat:D

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)