søndag 26. august 2012

Nydelig kantarellstuing

Åh sånn digg som kantareller er! Kan nesten ikke tro dette kommer fra meg, da det var først i fjor jeg smakte på herlighetene. Etter å ha brukt to timer i skogen i to dager nå fant jeg ut at det var på tide å lage noe ut av dette. Slo opp på forvelling, frysing og så vidre og så vidre. Noen gjør sånn og noen gjør sånt!?!
Sliten etter turen ble faktisk soppene igjen på kjøkkenbenken over natta uten at det virket som de hadde tatt større skade av dette. Joda jeg hadde kostet av skitt og lort som jeg ikke ville spise.

Så etter å ha fundert på hvordan jeg skulle gjøre det, gjorde jeg kanskje det enkleste.


Kantarellstuing



Du trenger:

 
200 -300 sopp (spørs til hvor mange og hvilke måltid det er)
1/4 løk
1 fedd hvitløk
salt og pepper
Koriander etter smak
1ss smør(blå soft for deg som ikke tåler melk)
Alpro soya fløte/ Matfløte etter tykkelse du liker.
 
Slik gjør du:
 
Varm opp stekepannen på ganske høy varme. Ha soppen i. Jeg delte de største i 4. Brukte stilken og delte fra:) Ikke rør, men la den få stå litt. Du vil ha stekt sopp ikke kokt.
 
Kommer det ut me væske kaster du ut den. Etter den begynner å få litt farge har du i løk og hvitløk. La det surre litt til. Det må ikke brenne seg. Ha i en ss med smør og salt og pepper.
 
Ha tilslutt i fløte og la den få trekke litt i den. Jeg hadde i tillegg i koriander! Nam nam.
 
Dette ble servert ved siden av kylling i dag, men dette kan du spise for seg med et rustikk brød til. Et glass vin er heller ikke å forakte.

2 kommentarer:

  1. Den kantarellstuingen må jeg prøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den Gisle er enkel, men farlig god. Har vært og fått tak i noen nye oppskrifter på kantarell middager nå og er de gode kommer det mere:)

      Slett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)