onsdag 12. oktober 2011

sjokoladekake med spelt (ikke glutenfri)

Mormor skulle feire bursdag og så ringte hun hit. Hadde jeg noen oppskrift på sjokoladekake som lillegutt kunne spise?? Hmm tenke tenke. Alle oppskriftene som jeg hadde kunne han jo ikke spise lengre... Huff jeg måtte be henne ringe meg dagen etter. Så var det å hive seg rundt og søke på det som var på internett. Men her er det vanskelig å finne noe som han kunne ha. For selv om man finner noe, skal det jo prøves før jeg kan anbefale den.





Du trenger:
160g siktetspelt mel
2 ts bakepulver
130g sukker
1 1/2 dl rismelk
60g smeltet melkefritt smør
1 - 2 ss bakekakao
vaniljesukker



- Sett ovnen på 200g
- Bland det tørre og rør i smeltet smør og melk.
- Stekes i ca. 25 min.
- Bruk 20 - 22 cm form. (Blir ikke så høy)
- Kan også brukes som bløtkake hvis du dropper kakao'n.

På kaken kan du bruke:

Sjokolade topping:
300g melis
-100g smør
-1 1/2 ts kakao
-2 ts vaniljesukker
-3ss kaffe


sjokolade smørkrem:
100g smør
2 ss kakao
2,5 dl melis

Og pynt etter ønske og det du eventuelt kan tåle:))

2 kommentarer:

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)