tirsdag 7. august 2012

Nydelig kyllinggryte med sopp

Middag i dag var nok en gang kylling. Det blir vist mye av det hos oss så da er det viktig å variere litt. Denne gryten har jeg laget utallige ganger, men ikke etter at jeg ikke kunnet ha melk i kosten. Men etterr å ha funnet enkelte soyaprodukter satset jeg på at det skulle gå greit, og vettu hva? Det smakte fortreffelig:) Mona er lykkelig:))) Sant skal sies at dette ikke er barnas favoritt, da de ikke er så glad i sopp, men det liker jeg. Så da må man finne seg i at ungene piker bort soppen. (Hadde jo kunnet brukt stavmikseren og blandet det i sausen, men jeg liker bitene.)

Kyllinggryte med sopp


Til 4 porsjoner trenger du

600g kylling filet/6 kylling lår eller 11/2 grillstekt kyllling.
smør til bruning (blå soft flora.) Tåler du melk kan du bruke margarin eller smør
5 dl vann
1 kylling buljong terning 
4 dl sopp (kantareller/sjampinjong) i skiver
3 ss mel( idag prøvde jeg meg på semper lav protein)
2 dl soya fløte for mat (eller vanlig matfløte)
salt og pepper.
(Syns du den ikke får nok farge kan du jukse med litt sukkerkulør eller soyssaus;))
Del kyllingen i ønsket størrelse. Jeg valgte å skive filetene i tynne skiver.
Bruker du fileter husk å tørke de godt før de brunes.

Legges så i en kjele med vann og buljong. La koke i 10 min er kyllingen rå og du har tykke skiver må du rekne med minst 20 min.

Ta frem stekepannen og brun smøret. Ikke like enkelt med blå soft flora, men litt farge kan du få. Ha så i soppen og la den få en fin brun farge.

Dryss over mel og bland godt. Ha dette så over til kyllingen.

Tilsett fløten og bland forsiktig. La sausen koke noen minutter til den blir jevn.

Smakes til med salt og pepper.


Serveres med nystekt brød, feks scones og ris. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)