søndag 5. august 2012

Gulrotrundstykker


Siste dag med ferie, tenk at 4 uker går så fort! Vel det er vel sånn det skal være, men siste dagen er alltid litt vemodig! Men man må vel begynne å tenke på matpakker til seg selv og barna. Og det blir mere brødbaking fremover så hvis du liker glutenfri bakst så følg med, her skal det prøves ut litt forskjellig.

Gulrotrundstykker







Du trenger:
4 dl vann
1/2 dl olje
1 pakke gjær
2 dl gulrøtter, finrevet
2 dl bokhvete flak
1 ss sirup
1 ts salt
1 ss fiberhusk
1 pakke glutenfri mix med fiber( bruk en annen for melkefritt)


Slik gjør du:

Varm vannet og olje til 37 C.

Rør ut gjæren i væsken sammen med 1 ss fiberhusk la stå i 5-10 min. Tilsett så revet gulrøtter, bokhvete flak, sirup og salt.

Bland inn mixen og rør til en jevn røre og la det heve tildekket i ca 10 min. Bruk så en utslippbar isskje til å forme boller da deigen er veldig klissete!!

Blir "bollene" litt grove bruker du hanskekledde fingre med litt olje og dytter ned de grove kantene. La heve i ca. 30-40 min.

Spray med vann og ha oversesamfrø. Prøvde å lage et kryss i enkelte av de, men til det er deigen for løs, og du ender med å slippe ut luft av rundstykke!!

Når det gjennstår 5 min gir du baksten en dæsj vann med en vannflaske, dette skal gi baksten sprø skorpe.

Stek i 200 C i ca 15 min på varmluft.

Oppskriften er basert på Møllerens oppskrift på glutenfritt gulrot brød, men jeg ville ha rundstykker i stede. Gå hit så kommer du til glutenfrie oppskrifter fra Møllerens:)





Slett ikke værst på smak, blir spennende å se om de holder seg like myke til i morgen. Avkjøl og frys ned det du ikke skal spise i morgen:) Ble 19 stk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)