onsdag 3. juli 2013

Nora's pai med kjøttdeig og surkål

Det ble i fjor som året før kjøpt inn surkål til jul, men jeg greide ikke å dy meg og lagde fra bunn av. Det resulterte i at jeg da fant en pakke med surkål i skapet og ikke viste helt hva jeg skulle finne på med den. På baksiden av pakken var det en oppskrift på en pai. Det som jeg likte var at den ikke inneholdt melk eller egg. Paibunnen forandret jeg til en jeg tålte så enkelt var det. Nå står herligheten i kjøleskapet og venter til at den skal få bli morgendagens middagsrett.


Surkålspai med kjøttdeigfyll

Du trenger:
Paideigen:
4,5 dl toro lys melblanding
135g melange uten melk
1,5 ts salt
40ml vann
Fyllet:
Litt smør til steking(melange uten melk)
400g kjøttdeig
100g bacon
1 stor løk
1 gulrot
1 1/2 ts salt
1/2 pepper (kuttet jeg ut da jeg har en som tåler pepper dårlig)
1 dl vann
1/2 dl brødkrumler (tørket og knust brød, husk glutenfritt)
1 dl vann pluss 1/2 buljongterning
1 pose Noras surkål


Slik gjør du:

Fyllet:
Strimlet bacon stekes med hakket løk og gulrot.

Kjøttdeigen stekes.

Legg brødraspet i 1 dl vann i 10 min.

Etterpå blandes alt i stekepannen sammen med vannet med buljongen.

Kok i 10 min., de siste minuttene has surkålen i. (avsilt) Ha i salt og pepper.



Paien:
Toro lyskakemiks blandes med salt, og smør til det er godt blandet. Ha i vannet litt etter litt. Ikke sikkert du trenger å bruke alt.
Kna den smidig. Ha den i en plast pose og sett den i kjøleskapet.

Smør en pai form med litt melkefri melange og trykk halve pai deigen i formen og oppover kanten.

Tilsett fyllet og legg den andre delen over som lokk. Lag noen hull slik at dampen slipper ut. Prikk i skallet med en gaffel og pensle med litt vann (Egg hvis det tåles)

Paien stekes nederst i ovnen på 225 grader i ca. 25 minutter.

Server med en enkel salat til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)