onsdag 31. juli 2013

Bløtkaken for "alle"

Sommertid er grilltid og grilling er skapt for sosialt samvær. Vil ikke akkurat si at jeg har vært så utrolig sosial denne sommeren, men har da prøvd innimellom. Vel alltid greit å ha en kake å komme med når det kommer besøk, men det er da ikke alltid alle tåler alt. Denne kaken er uten melk, egg og gluten. Da jeg ikke har funnet mange oppskrifter på bløtkakebunn uten egg satte jeg meg ned og tok utgangspunkt i en tidligere kake, men gjorde noen justeringer underveis. Kaken ble god og opp spist, men noen små justeringer må til. Har ikke helt blitt enig med meg selv angående steketiden, så på slutten må du følge med godt å bruke en steke pinne for å se at den er gjennomstekt. Fyllet har jeg gjort veldig lettvint i denne kaken, for her er det brukt Freias kakefyll med vaniljesmak som jeg blandet med usøtet alpro soya melk.
 

Bløtkaken for "alle"

 
Du trenger:
4 dl alpro soya usøtet melk
11/2 ts edikk
1,33 dl olje
4 dl sukker
11/2 ts vaniljesukker
6,5 dl toro fin kakemiks
1/2 ts salt
1 ts natron
1 ts bakepulver
(11/2 ts fiberhusk trenges ikke, men kanskje gjør den at den holder seg saftigere??)
 
 Til fyllet:
4 dl soya usøtet melk
1 pk kakefyll.
 
Til pynt:
1 pk alpro soya air and creamy
1 ss sukker
1-2 dråper sweet deops English toffee


Slik gjør du:
Bland eddiken med melken, så har du i sukker og olje. Dette mikses sammen.
Bland så resten for seg selv og sil dette over i melke blandingen. Dette er for å unngå klumper.
Bland raskt sammen. Vil du bruke fiberhusk har du i dette til slutt.

Ta frem en form på i alle fall 26 cm. Smør den godt med melkefritt melange eller blå soft flora.

Stek kaken på 200 g i 30-40 min.
NB!!
Jeg syntes den ble veldig mørk på toppen og hadde over aluminiumsfolie etter 25 min, og slo på bare under varmen. Så mulig du kan skru ned varmen til 180-190.

Mens kaken steker, lager du fyllet. Bland posen med 4 dl soya melk og visp ivei. Sett kremen i kjøleskapet.

La kaken hvile til den blir avkjølt til du deler den for å ha i fyll.

Jeg pyntet min med krem og kakepynt som ikke hadde gluten eller melk i seg. I tillegg brukte jeg planmill sjokolade rasp som pynt.

 
Kaken ble god, men litt tørr. Var bedre neste dag. Mulig det er bedre om du dynker den litt før montering. Absolutt en kake å prøve seg på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)