onsdag 3. juli 2013

No-eggs marengskyss

Bursdagsbarnet tryglet rett før sengetid. Mamma kan ikke du være så snill å lage sånne blåe marengstopper?? Åhh sliten og klar, men åh en gylden mulighet til å prøve ut no-eggs svar på marengs. Inn i skapet, ingen melis. Sender tekstmelding til naboen og gutten ut for å hente. Så inn i skapet igjen, ikke nok no-egg og ikke hadde jeg fruktpektin. Da var det bare å sende mannen på butikken for nå var jeg i bakemodus!! Og da jeg 15 minutter senere hadde alt foran meg var det bare å sette i gang.



Marengs/ pikekyss



Du trenger:
90g no egg
0,5 ss fruktpektin
250 ml vann
1 ss brunt sukker
1 ss vaniljesukker
125g melis

Slik gjør du:
Forvarm ovnen på 130 grader.
Bland 90g no-egg med 0,5 ss pektin i en liten bolle. Ha så i 250 ml med kaldt vann. Miks på maks styrke i 5 minutter.
Ha så i spiseskje for spiseskje med melis blandet med vaniljesukker og brunt sukker.
Miks i enda 5 minutter eller litt lengre. Blandingen vil øke litt i konsistens. Ha så i farge om du ønsker det.

Ha i en strut og lag fine topper på et bakepapir. (eller bruk to skjeer)

Ha i ovnen for om lag 2 timer. Skru så av ovnen og åpne døren for at de skal tørke mere. Server når de er kalde. Hvis ikke has de i en luftett boks.

Til meg ble det to brett. Jeg hadde det andre brettet i rett etter de første to timene var gått, så brett en fikk ikke hvile i ovnen, men det gikk fint det å.

Smaksmessig så syns jeg at disse var hakket bedre enn, den andre typen jeg prøvde, men det gjenstår og prøve marengsbunn til pavlova. Men nå har jeg i alle fall to oppskrifter på eggfri marengs.

NB! Lagde pavlova av denne på søndag, og alt virket kjempe flott, men da kremen kom på ble den ikke god. Den tok til seg fuktigheten og ble våt og seig. Anbefaler at marengsen serveres på siden av. Mulig det var jeg som var uheldig, men det er erfaringen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)