tirsdag 21. august 2012

Blomkålsuppe med bacon og purre, med melkeerstatning

Blomkålsuppe med bacon og purre







Du trenger:
8 dl hønsebuljong (utblandet)
2 dl soyamelk
1 stk blomkål
½ stk finhakket løk
6 skiver sprøstekt bacon i biter
2 ss finhakket purre
2 ss finhakket frisk kruspersille
salt og pepper etter smak

Slik gjør du:

Vask og rens blomkålen og del i små buketter. Ta med stilk og pene blader. Kok opp buljong og melk i en kjele. Ha i det meste av blomkål og all løken. Hold igjen noen blomkålbuketter.

 Kok opp og la suppen trekke ca. 10 minutter til blomkålen er mør.

Mos suppen med en stavmikser eller i foodprosessor. Smak til med salt og pepper.

Jeg brukte en liten dæsj med alpro soya for matlaging og lagde et mønster med det. Tåler du melk bruker du matfløte eller har i en dæsj med creme fraiche.


Til slutt tilsettes resten av blomkålen, hakket purre og (kruspersille) og sprøstekt baconbiter.
Bon apetitt:)

Jeg syns det smakte godt, men mine kresne barn ville knapt røre det...

1 kommentar:

  1. Åh det hørtes spennende ut. Da har jeg meldt meg på det:) Takk for det:))

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)