onsdag 29. august 2012

Melkefri panne cotta med soyafløte

Ny tirsdag, nye godsaker. Har hatt lyst til å prøve meg på panne cotta en god stund nå, men var litt skeptisk til å bruke soyafløte, men det var jo ingen sak! I og med at jeg skulle frakte med meg denne i bil, valgte jeg å ha en større form i stede for posjonsglass. Skal du ha selskap er denne perfekt å lage dagen i forveien. Så har du melkeintoleranse er det ingen sak. Nå kan også du spise panne cotta med god samvittighet:) Tåler du ikke soya finnes det havrefløte du kan prøve deg på. Lykke til:))


 
Panne Cotta
 
Du trenger:
2,5 dl fløte (alpro soya matfløte)
1 dl sukker
1 vaniljestang
1,5 gelatin plate.

Slik gjør du:
1. Legg gelatin platene i kaldt vann i 5 min. Ta opp og skyll.
2. Del vaniljestang i to og skrap ut frøene.
3. Varm opp vaniljestang, fløte og sukker. Til sukkeret er oppløst.
4. Ta av og bland med gelatinen. Tøm så i 4 små kopper/eller som her i en form.
5. Sett kaldt. Kan spises etter noen timer. Sjekk om det har stivnet.

Denne gangen puttet jeg den litt i fryseren da det tok sååå lang tid før den stivnet. Den ble aldeles nydelig, men anbefaler å øke til 2 gelatin plater eller 2,5.


Jordbærpureen:
Tok opp frosset jordbær som jeg kokte opp. Hadde i 3 ts skjermed vanilje sukker, 1 ss balsamic .
Jeg moste bærene og kokte med litt vann.
Så silte jeg bærene for så å koke det opp igjen og hadde i en dæsj med sitron for å få det litt syrlig.

Pynten er smeltet hvit sjokolade med litt matfett som er ringlet på et bakepapir. Satte det i kjøleskapet og på ca.5-10 min kan du bruke pynten. NB! Ikke ha sjokolade til den som må ha melkefritt:))
Den stakkars ripsen ble litt bortkommen i alt det røde.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)