torsdag 9. august 2012

Irish potato farls




"Irsk potetkak"

At som er verdt lagd med poterer er vel kjent i Irland. Denne oppskriften kommer vist fra Nord Irland og er like kjent på frokost bordet dekt med smør som den er kjent som tilbehør til den kjente corned beefen som serveres på St. Patrick's dagen, Irland's nasjonal dag.
(St. Paatrick's day, eller Paddie's day er den 17 mars og feires til minne om landets skyttshelgen som er kjent for å ha kristnet landet. Denne dagen er det grønt og orange som er fargene å kle seg i. Rundet om i verden samler irer seg på de ulike irske pubbene og mange går i parader. På pubbene er det vanlig at det kun serveres Irish Stew og Guinness øl.)

Selv jobbet jeg på hotellet den dagen og fikk ikke med meg feiringen i Dublin, det heter seg at de farger Liffey grønn den dagen, men det er noe jeg vil se med egne øyne:) før jeg kan bekrefte det:)

http://www.fitzpatrickcastle.com/index.html Her var det jeg jobbet på PJ's resturant:)

Du trenger:
4 medium poteter, kokt og fått romtemperatur (Rester fra dagen før er flott)
2,5 dl fint mel (jeg brukte semper fin mix)
2ss smeltet smør (floras soft blå) Men bruk det du tåler
1/2 ts salt
2ss smør til steking

Smelt smør og bland poteter med salt.

Jobb raskt inn melet,  kna forsiktig, men skal blandes godt.

Del i to og rull ut hver halve på et melet underlag. De skal bli like stor som et stort middagsfat.

Del i 4 (farls) og stek hver side i varmet smør til de er gyldne. Serveres varme:)

Disse kan du eksperimentere med. Både med ost, krydder og skinke eller hva du skulle ønske:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)