torsdag 7. juli 2011

Gulrotkake fra R.O.O.M

Denne kaken var bare sinsykt god:)) Frister stoort til gjentagelse. Jeg som mange andre fant denne oppskriften på det søte liv. Den eneste justeringen jeg gjorde var å bytte til semper glutenfritt mel.




Gulrotkake fra R.O.O.M

Bunn av
3 store egg
2,5 dl matolje
350 gram sukker
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel
0.5 ts muskat
0.5 ss natron
0.5 ss bakepulver
325 gram hvetemel/semper glutenfritt mel
100 g kokesjokolade
400 g gulrot
1.5 eple

Ostekrem
200 gram smør
500 gram melis
400 gram kremost naturell (Jeg brukte Philadelphia)
3 ss vaniljesukker








Egg, olje og sukker piskes sammen til massen blir lys. Sikt i de tørre ingrediensene. Hakk kokesjokolade og rør inn. Riv gulrot og eple og rør inn. Ha røren i en bakepapirkledd langpanne. (20x30 form) Stek på rist midt i ovnen på 180 grader. Den skal stekes i 60 min, men kan godt følge med de siste 15 min. Jeg lot den avkjøle i formen for at den skulle holde seg mest mulig saftig, men den kan godt hvelves på rist og avkjøles slik. 


Ostekremen lages ved å røre sammen smør og melis, før vaniljesukker og kremost piskes inn. Smøres på kaken når kaken er avkjølt. Skal serveres med et tykt(!!) lag med ostekrem. Jeg pyntet den med blåbær, jordbær, bringebær og rips.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)