onsdag 2. mai 2012

Landkylling med trøffelbechamel og asparges



Tara smak datt ned i postkassen min og jeg var henrykt. Sååå mye godt, men så lite tid og lage det på. Etter å ha vært i gormet land noen hektiske halvtimer var jeg tilbake til mitt helt vanlige kjøkken med mitt helt vanlige utvalg av ingredienser og en nokså slunken lommebok, som ikke ville tillate de største innkjøp. Men kylling hadde jeg, aasparges, trøffelolje og vips da kunne jeg jo prøve meg på denne fancy oppskriften.




2 store kyllingfileter med skinn (a ca 350g) Man tar hva man har -så her ble det uten skinn
1 ss + 1ss smør
salt og nykvernet svart pepper
1 dl tørr hvitvin (Her jukset vi med stil- hvitvinsedikk+eplejuice:))
200g sopp, gjerne aromasopp


Bechamelsaus eller kvitsaus
50g smør
3 ss hvetemel
2 1/2 melk (her brukte jeg somvanlig rismelk)
1 ts trøffelolje (Her hadde jeg noe trøffelsmør som jeg hadde fått fra Frankrike. Hovedsaken er å få litt av trøffelsmaken)
salt og ny kvernet pepper

Asparges:
250g hvit asparges
250g grønn asparges
3 dl vann
1 ss kyllingfond

Til pynt:
1/2 dl stekt løk (Fint droppet denne gangen)

Slik gjør du det:

1. sett ovnen på150 grader. Brun filetene i 1ss smør i en stekepanne ca 2 min på hver side. Krydre med salt og pepper. Legg filetene over på et ildfast form og stek de i ovnen til dehar fått en kjerne temperatur på 68 grader. (ca. 40 min) Hell over vinen når det gjenstår ca 15 min av steketiden. La filetene hvile i 5 min før de skjæres i tykke skiver.

2.Asparges: Skrell den hvite aspargesen. Skjær eller brekk av den nederste delen på den hvite og den grønne aspargesen. Kok den hvite aspargesen i lettsaltet vann i ca 15 min. Legg den grønne når det gjennstår 5 min. Skyll aspargesen med kaldt vann for å stoppe kokeprosessen.

3. Rens soppen og skjær den i mindre biter. Stek den i 1 ss smør til all væsken har kokt inn. Krydre med salt og pepper.

4. Bechamelsaus:
Smelt smøret i en kasseroll. Tilsett melet og la det frese i ca 30 sek. under omrøring. Spe med melken, og la alt koke under omrøring i ca 5 min. Smak sausen med trøffelolje, salt og pepper.

5. Kok opp fond og vann i en kasseroll. Varm aspargesen i buljong. Fordel den på 4 tallerkener sammen med den stekt soppen. Hell over bechamelsaus og topp med skivet kylling. Hell over litt av buljongen og sjyen fra kyllingen langs kanten av tallerkene og dryss til slutt over stekt løk.

Her er det til og med vin anbefalinger:
andrea faccio rose monferrato chiaretto 2010, italiensk rosevin til 130 kr flasken. Saftig og fruktig smak med preg av røde bær, blomster og urter. Høres ut som en herlig begynnelse på sommeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)