tirsdag 1. mai 2012

Glutenfrie pølsebrød


1 mai og nydelig grill vær. Vel skulle vist bli det iallefall. Temperaturen nærmer seg 8 grader. Vi har bestemt oss for å dra å grille i dag, så i går ble både engangsgrill og pølser handlet inn. Sammen med rekesalat, potetsalat, agurkmiks og forskjellig drikke. Så var det og se i frysedisken, som på et underligvis inneholder mindre og mindre glutenfritt. Og gjett hva? Ingen pølsebrød igjen der gitt. Jaja da var det bare å finne frem min beste kjøkkenvenn Kenwood major. Han har reddet meg unna mangt en krise.

Innbiller meg at denne oppskriften ikke er så ulik den glutenfrie mini baguetterne. I allefall er denne oppskriften tatt ut fra Familiekokeboka og boka anbefales virkelig. For her er det over 800 oppskrifter og alt er fint delt inn i kapitel over f.eks kylling, salat, brød osv. Dette er like greit å bruke som et oppslagsverk som til å finne gode oppskrifter. Jeg gjorde om oppskriften litt for at den skulle være bedre til glutenfritt mel, da denne kokeboken ikke er laget med tanke på glutenfritt kosthold.
familiekokeboka

Oppskriften:

3,5 dl blanding av melk og vann(brukte her rismelk)
2 ss olivenolje
500 g mel semper white (hold igjen litt)
1 ts salt
25 g gjær
1ss fiberhusk(står ikke i orginal oppskriften)

melk til pensling
sesamfrø


Rør ut gjæren i lunket vann/melk og bland inn fiberhusk. La stå i ca 10 min.
Bland alt i kjøkken maskina og la den holde på i ca 10 min. Pass på at deigen slipper kroken, bedre den blir for løs enn for hard. Ha i litt mer melk/vann mens maskina går hvis den blir for hard.
Dekk bollen og la heve til dobbel størrelse.
Deigen skal være fuktig. Del den i små flate evner i passende størrelser og legges på bakebrett. Pensle med melk og dryss over sesamfrø. La heve til dobbel størrelse. Sprut litt vann over like før du har de i ovnen. Stekes ved 220 i ca ti min. til de har fått fin farge. Avkjøl på rist.

Bon apetitt:D



1 kommentar:

  1. Skal få prøvd denne oppskriften. De jeg kjøpte på Kinsarvik var så "pinglete"... Disse var litt mer Chicago style på....

    SvarSlett

Bare hyggelig om du legger igjen en kommentar;)